background img

Kesan Ombak Pantai TLD

Assalamu'alaikum, berita tergempar jeng... jeng... akibat ombak ganas yang melanda di Pantai Teluk Lipat Dungun Terengganu telah menyebabkan berlakunya kejadiaan jalan atau tanah runtuh di sepanjang pantai tersebut terutamanya di hadapan Taman Selera dan Sekolah Agama IMTIAZ, khabarnya kejadian berlaku pada malam semalam. Berita ini juga menjadikan berita gembira kepada para-para kontraktor, aaa lepas habis musim tengkujuh ni makan besar lah dia orang, siapa-siapa yang bergelar kontraktor tu cepat-cepat la rebut tender projek ni nanti.

Untuk pengetahuan, kejadian air pasang dan ombak besar yang melanda sebahagian pantai di daerah Dungun ini adalah antara yang paling terburuk pernah berlaku sejak 50 tahun lalu.

Ombak Rindu


Lokasi Pantai Teluk Lipat Dungun Terengganu. Sepertimana sedia maklum, negara kita pada kebiasaannya akan mula menghadapi musim tengkujuh sekitar pertengahan November dan akan berakhir pada Mac tahun berikutnya. Angin Monsun Timur Laut yang membawa hujan akan bertumpu ke negeri-negeri di pantai timur seperti Kelantan dan

5 Hikmah & Keistimewaan Umat Nabi Muhammad SAW

1- Allah SWT menjadikan mereka lemah supaya tidak sombong.

2- Mereka dijadikan kecil supaya tidak membazir dari segi makanan dan pakaian.

3- Umur mereka dijadikan pendek supaya tidak banyak melakukan dosa.

4- Mereka dijadikan fakir supaya ringan hisab mereka di Akhirat kelak.

5- Mereka dijadikan umat terakhir supaya tidak lama berada dalam kubur.

Kitab Tanbihul Ghafilin. Jilid 1 & 2. M/S : 785.

Pari Ekor Pendek

Ikan pari jenis ekor pendek terbesar sungai air tawar berjaya ditawan oleh pemancing veteran dari British Jeremy Wade, 53 tahun di Sungai Parana berhampiran Buenos Aires. Mr Jeremy terpaksa memerah tenaga selama 4 jam sebelum berjaya menunda dan

Hijrah Rasulullah SAW Bersama Abu Bakar As-Siddiq

Tanggal 27 November 2011 kita akan masuk Awal Muharam@Maal Hijra merupakan suatu yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi .Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharam serta merupakan hari pertama dan tahun baru bagi Takwim Hijrah .

Disini ada sedikit perkongsian ilmu yang dipetik dari Hadith Bukhari menyentuh berkaitan dengan Hijrah Rasulullah SAW:

Dari Aisyah r.a katanya: Sungguh sedikit waktu (kesuntukan waktu) bagi Nabi Muhammad SAW. pada hari-hari itu, namun amat perlu sekali bagi baginda datang juga ke rumah Abu Bakar As-Siddiq pagi atau petang. Maka ketika telah diizinkan bagi baginda untuk pergi (hijrah) ke Madinah, kami tidak pernah terkejut melainkan ketika baginda datang ke rumah kami waktu Zohor, lalu kedatangan baginda itu dimaklumkan kepada Abu Bakar. Berkata Abu Bakar,:Nabi Muhammad SAW tidak akan datang pada waktu ini melainkan kerana ada urusan yang sangat penting. Ketika Nabi saw. masuk ke tempat Abu Bakar, baginda

Jom Ngaji


Bukit Belah Dungun

Assalamu'alaikum kepada pembaca-pembaca Blog Siakappaka, kali ini penulis ingin menceritakan tentang lokasi memancing siakap merah di Dungun, lokasi ini diberi nama Bukit Belah yang popular disebut-sebut oleh kaki-kaki pancing di Dungun. Baiklah Bukit Belah terletak di muara sungai Kuala Dungun, berhadapan Bandar Kuala Dungun dan tepi Laut China Selatan dimana tempat pertembungan air laut dengan air sungai.
Sememangnya tersohor dengan kedamaian, dihiasi pasir putih, rimbunan pokok-pokok dan permukaan sungai yang berbatu-batu yang menarik minat si ikan siakap merah, tanda, siakap putih, kaci, kurai, pari dan kerapu, lebih masyhurnya lagi lokasi ini terletak di Kampung Balik Bukit Seberang Pintasan Dungun Terengganu yang berlatarbelakangkan perkampungan nelayan.
Hebat sungguh dengan nama Kampung Seberang Pintasan ini, selain Bukit Belah, Batu Payung, Tanjung Jara, Pantai Teluk Bidara dan lain-lain lagi menjadi tempat utama pelancong-pelancong dan pemancing-pemancing berkunjung kesini. Sejak terbinanya jambatan Kuala Dungun-Seberang Pintasan empat tahun lalu, kampung Seberang Pintasan yang dahulunya seakan terpisah dari dunia luar mengalami perubahan drastik, termasuk pesisir pantai Teluk Bidara, berubah menjadi pantai dikunjungi ramai terutama pada setiap petang lebih-lebih lagi pada hujung minggu jumaat dan sabtu.
Apabila pengunjung melalui jambatan besar Kuala Dungun ini sudah pastinya akan dapat melihat jelas di mana letaknya Lokasi Bukit Belah, Batu Payung di Seberang Pintasan ini selain itu terlihat jelas juga pengkalan-pengkalan untuk ke Pulau Tenggol, tempat-tempat pembuatan bot nelayan dan bot komersial serta hasil laut dan makanannya yang mana menambahkan lagi kecantikkan permandangan di muara Sungai Dungun ini amnya dan Seberang Pintasan khasnya.
Tiada maklumat terperinci mengenai sejarah Kampung Seberang Pintasan. Apa yang ada hanyalah cerita lisan dari penduduk kampung yang sudah sekian lama menetap di sini. Kampung Seberang Pintasan dipercayai diteroka oleh dua keluarga berketurunan Cina yang berasal dari Bandar Dungun. Menurut orang-orang tua di sini, keluarga Cina tersebut datang ke Kampung Seberang Pintasan bagi mencari kawasan untuk menanam pokok kelapa dan getah.
Manakala penempatan awal di kawasan ini pula bermula di Kampung Balik Bukit yang diasaskan Lebai Isa atau nama sebenarnya Hakim Isa Bin Muhamad. Beliau merupakan individu yang bertanggungjawab dalam mengembangkan syiar Islam di Dungun. Beliau juga telah membina rumah serta wakaf untuk mengajar penduduk kampung mengenai selok-belok ajaran Islam.
Syiar Islam di Kampung Seberang Pintasan mula berkembang apabila Lebai Isa berpindah ke kampung tersebut ketika usianya 80 tahun. Semasa berada di sana, beliau telah mendirikan sebuah masjid dan mengajar penduduk mendalami ilmu agama Islam. Di sini bermulalah era perkembangan Islam di Kampung Seberang Pintasan hingga ke kampung di sekitarnya. Pada tahun 1883, Lebai Isa telah meninggal dunia dan dikebumikan di tanah perkuburan Kampung Seberang Pintasan yang kini dikenali sebagai Tanah Perkuburan Islam Lebai Isa. Allahyarham merupakan individu yang telah banyak berkorban dalam memastikan syiar Islam terus bersinar di kampung ini sehingga kini.

kerapu 200kg

IKAN GERGASI. Seorang nelayan tidak menyangka memperoleh wang sebanyak RM16,000 selepas kejayaan menangkap seekor kerapu gergasi. Ikan seberat 200 kilogram (kg) itu

N9 Menang, Kecewa

Reaksi penyokong-penyokong setia Terengganu di luar Stadium Shah Alam sebelum dan semasa aksi perlawanan akhir Piala Malaysia di Shah Alam, sekaligus berakhir dengan

Peteh Tranung Peteh

Pemain Terengganu meraikan jaringan gol kedua pasukan menentang Selangor malam tadi yang disumbat Mohd Ashaari Samsudin (kiri). - Foto Makhzan

Terengganu 2 Selangor 1, Negeri Sembilan 2 T-Team 1. Terengganu menang agregat 4-1 manakala Negeri Sembilan menang agregat 6-3, Terengganu dan Negeri Sembilan enggan menyerah mudah apabila mempertahankan modal selesa masing-masing untuk gah layak ke final Piala Malaysia dengan menyambung rentetan kemenangan, malam tadi.

Sebagai anak jati Dungun Terengganu, semestinya aku akan sokong kaw! kaw! punya, haha... Peteh! Tranung! Peteh!...

Double Selungsung

Bergaya... Pak Ripin bersama selungsungnya yang berjaya dipancing beliau di Sungai Dungun Terengganu dengan berumpankan gewang pada petang semalam 21 Okt 2011. Untuk pengetahuan, Selungsung dan Ungah(siakap merah) adalah spesies ikan pemangsa yang sangat terkenal di Sabah, spesies ini selalu disebut-sebut dan dicari-cari oleh kaki-kaki pancing di sana.

Jika di semenanjung pula selungsung lebih dikenali dengan nama panggilan umumnya siakap putih atau kakap putih yang mana merupakan ikan berhabitat air tawar dan air masin iaitu yang mendiami sungai dan laut. Diet utamanya adalah anak-anak ikan termasuk anaknya, ketam angin dan juga udang.

Ungah 600g

Assalamu'alaikum salam sejahtera dan salam satu Malaysia, seperti mana sedia maklum dan mungkin juga di luar sana tidak mengetahui, ungah adalah sejenis ikan pemangsa, yang terkenal di Sabah, manakala di semenanjung ia lebih dikenali dengan nama umumya siakap merah.
Admin berjaya memancing ungah ini sekitar jam 12.10pm semalam 21 Okt 2011 di Sungai Paka Dungun Terengganu dengan berumpankan udang yang dibeli di kedai runcit sahaja, tempoh memancing 1jam dari pukul 11.20am, lepas berjaya memancing seekor ungah ini terus admin pulang... apa pun esok sambung balik memancing, rasa-rasanya nak pergi mancing udang la plak lama dah rasanya tak makan udang, beginilah aktiviti-aktiviti di hujung minggu di hari cuti jumaat dan sabtu, jika tak ada kerja, memancing la jawabnya... janji puas... layan...

Galah Sungai Durian Mentangau

Assalamu'alaikum, hari ini jam 2.30pm kami(Hadi, Zeman & Pak Ripin) tiba di sungai Durian Mentangau Dungun Terengganu, cuma kali ini kami mencuba di kawasan pendalaman lagi berhampiran dengan sangkar ikan tilapia dan patin milik seorang

Barramundi Vs Hampala

Pic yang diambil melalui rakan facebook "Barramundi Vs Hampala", rekod Siakap Merah 2.5kg, masa bertarung hanya tak sampai 1 minit. Kepada member-member pancing, klik pada nama beliau Barramundi Vs Hampala untuk mengenali dan menjadi rakan facebooknya.

Hikmah Sujud

HIKMAH SUJUD (ALLAH MENGHARAMKAN API NERAKA UNTUK MEMAKAN BEKAS SUJUD)

Diriwayatkan di dalam Shahih Al Bukhari, bahwa para sahabat bertanya: "Wahai Rasulullah, apakah kelak kita dapat melihat Rabb kita"?, maka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: "betul, sebagaimana kalian melihat matahari jika tidak ada awan apakah matahari itu terlihat jelas?, maka para sahabat menjawab: "tentu sangat jelas wahai Rasulullah", dan Rasul berkata: "bagaimana kalian melihat bulan purnama yang tidak diliputi awan"?, sahabat menjawab: "pasti sangat jelas wahai Rasul", maka Rasulullah berkata: "seperti itulah kalian akan melihat Rabb kalian".

Ketika di mahsyar, di saat manusia dimuntahkan keluar oleh bumi, maka diiringlah orang-orang yang menyembah selain Allah ketika mereka ditanya: "siapakah yang kalian sembah", maka di saat itu muncullah sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah dan mengikuti sembahannya masing-masing, mereka diiring dan pisahkan dari kelompok yang lainnya.

Tersisalah muslimin muslimat dan mereka diberi kemuliaan oleh Allah, dan Allah singkapkan sedikit tabir cahaya keagunganNya, cahaya kewibawaanNya. Dan ketika ditanyakan kepada mereka: "Mengapa kalian masih disini?", sedangkan yang lain telah pergi, maka mereka menjawab: "kami belum berjumpa dengan Rabb kami", dan ketika ditnya: "apakah kalian ingin melihat Rabb kalian?", mereka menjawab: "ya, jika Rabb kami

Tumpang Tuah

Shahrul, Mohamad Irwan bawa pulang wang tunai RM20,000.

Seekor kerapu seberat 16.74 kilogram (kg) memberi rezeki buat seorang anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Shahrul Che May apabila dinobatkan juara pertandingan memancing Pusingan Akhir Grand Slam (GS) Gp Joran 2011, Dungun, Ahad lalu.

Kemenangan itu membolehkan beliau membawa pulang wang tunai RM20,000 yang sekali gus mengalahkan 600 peserta Kategori Laut yang mengambil bahagian. Juruteknik dari Shah Alam itu mengakui kemenangannya dalam pertandingan boleh diibaratkan rezeki

Hadiezri, Ahmad Nizam menang besar, puas

DUA pertandingan memancing kategori pantai yang disertainya selang seminggu memberikan Hadiezri Abdul Khalib rezeki lumayan apabila berjaya mengumpul RM7,000. Kejayaan membawa pulang RM4,000 selepas muncul tempat ketiga kategori pantai dengan ebek seberat 1.4 kilogram di pusingan akhir Grand Slam GP Joran Berita Harian di Kuala Dungun.

Kejayaannya itu menjadi pelengkap gelarannya sebagai jagoan pantai kerana seminggu sebelum itu, Hadiezri, 27, muncul pemenang tempat kedua acara memancing pantai dengan wang kemenangan RM3,000 ketika mengambil bahagian dalam satu pertandingan

Galah & Belida

Assalamu'alaikum, 12/10/2011 Jam 2.30pm Bro Stopa, anaknya dan Bro Hadi turun memancing di Sungai Durian Mentangau Dungun Terengganu, hasilnya beberapa ekor udang galah dan ikan belida yang berjaya dipancing oleh mereka dengan berumpankan cacing dan hirisan jantung ayam.

Info: Ikan belida senang dipancing menggunakan umpan cacing atau udang kecil, belida ialah sejenis spesies ikan yang boleh hidup di sungai tenang dan tasik. Ia boleh dijumpai di India, Thailand, Borneo, Malaysia, Brunei Darussalam dan Sumatera. Kepentingan utama ikan belida ialah sebagai ikan akuarium. Ikan belida ini tiada sisik, kalau ada pun sedikit sahaja. Tulangnya banyak dan

Sejarah Awal Dungun

Assalamu'alaikum... selain info mengenai ikan dan memancing, ada lebih baik ingin aku nak kongsikan info sejarah yang tidak ada dalam buku sejarah sekolah rendah dan menengah, memandangkan aku ini anak jati Dungun Terengganu ingin aku postkan info sejarah awal Dungun.

Sejarah awal pemerintahan Dungun kabur, namun begitu dipercayai telah ada pembesar Daerah (kalangan kerabat diraja Terengganu) menguasai kawasan Dungun. Ini berdasarkan kepada campurtangan Tengku Wook Dungun dalam pergolakan antara Tengku Omar dan Tengku Mansur untuk menguasai takhta Kerajaan Terengganu. Campur tangan ini tidak berhenti setakat ini saja malah berlarutan hingga kepada anakanda Sultan Mansur II iaitu Sultan Muhamad I (1837 - 1839 Masehi) yang meminta bantuan dari Tengku Hitam Dungun memerangi Sultan Omar untuk merampas balik takhta kerajaan. Menurut Mubin Sheppara dalam Journal Malayan Branch Royal Asiatic Society Vol.XXII Part.3 pada pertengahan abad ke 14 Masehi, Dungun yang telah wujud pun bersama-sama
Terengganu menjadi jajahan takluk kepada Kerajaan Majapahit:-

`This list, which was prepared in 1365 in the Negarakretagama includes not only Terengganu but also Paka and Dungun, two rivers in the south of the state which in modern times can boast nothing larger than a fishing village'

Dungun dikatakan berasal daripada nama pokok Dungun (sejenis pokok yang banyak tumbuh di kawasan paya air tawar) dan dipercayai telah dibuka oleh pendatang daripada Pagar Ruyung, Sumatera dengan berdasarkan kepada:-

i) Kebanyakan orang Dungun suatu masa dahulu berasal daripada Kepulauan Indonesia.
ii) Nama kampung-kampung di Dungun juga terdapat di Indonesia umpamanya Kampung Binjai, Kampung Bemban, Kampung Gombang dan sebagainya.

Semasa pemerintahan Sultan Zainal Abidin III ( 1881 - 1918 ), daerah Dungun diserahkan kuasa berkaitan hasil mashul kepada Tengku Bukit, nenda saudara baginda.

1921 Campurtangan British dalam pentadbiran negeri Terengganu setelah perjanjian 1991 yang membawa kepada kemasukan seorang Penasihat Britisah yang bertindak sebagai penasihat dalam semua hal-hal yang berkaitan pentadbiran kecuali hal-hal keagamaan. Mereka telah membahagikan negeri Terengganu kepada beberapa jajahan yang diketuai oleh seorang Pesuruhjaya Jajahan, Jajahan tersebut ialah:-

Jajahan Barat (Besut dan Setia)
Jajahan Timur (Dungun, Paka, Kerteh, Kemasek dan Kemaman)
Jajahan Tengah (Kuala Terengganu, Hulu Terengganu dan Marang)

1942 Semasa pendudukan Jepun di Terengganu, Pesuruhjaya Jajahan telah diganti dengan Pesuruhjaya berbangsa Jepun. Rumah pasung dibahagi kepada 3 cawangan iaitu Keimu Kakari, Hoan Kakari dan Tokko Kakari dengan diketuai oleh seorang ketua dan rumah Pasung Dungun di bahagi kepada cawangan Bukit Besi dan Paka.

Daerah Dungun menjadi lebih terkenal pada mata dunia sejak penemuan dan perlombongan bijih besi pada tahun 1930 oleh Nippon Mining Company dan diexspori ke Jepun pada tahun 1931. Pembangunan di Dungun khususnya di Bukit Besi menjadi pesat dengan terdirinya jalan-jalan (rel) keretapi dan bangunan pejabat serta pertambahan penduduk yang sentiasa meningkat dari tahun ke tahun samada rakyat Terengganu dari daerah lain mahupun pekerja-pekerja lombong Bukit Besi dan luar Terengganu dengan diketuai oleh seorang ketua dan rumah Pasung Dungun di bahagi kepada cawangan Bukit Besi dan Paka.

Hasil-hasil bijih besi telah diekspot ke Jepun hinggalah kepada pendudukan Inggeris di Terengganu amnya dan Dungun khususnya, kawasan lombong bijih besi diambil alih oleh Kerajaan Inggeris.

Rujukan:-
1. Terengganu, Tokoh, Pentadbiran dan Perjuangan oleh Abdullah Zakaria bin Ghazali 1996.
2. Malayan, Branch Royal Asiatio Society Vol.XXII Part 3 oleh M.C.FF.Sheppard, A.R.Hill, C.A. Gibson Hill, 1949.
3. Terengganu Annual Report 1925 - 1936
4. Geological Servey West Malaysia, IRON ORE, DEPOSITS OF WEST MALAYSIA, Buletin 2

LATARBELAKANG
Penemuan bijih besi, Daerah Dungun merupakan Daerah termaju di Negeri Terengganu ketika itu, malah ianya terkenal di kalangan Negara-Negara luar khususnya negara pengimpot besi seperti Jepun, Korea dan sebagainya. Penutupan Lombong Bijih Bukit Besi Dungun menjadi malap. Pada tahun 1973 KETENGAH diperbadankan dimana aktiviti utamanya tertumpu kepada penempatan semula dan industri Pertanian (kelapa sawit).

Manakala pada awal tahun 1994 Daerah Dungun mula menerima limpahan pembangunan industri dari Daerah Kemaman dengan pembukaan Gas Prosessing Plant (GPP) 5 dan 6 di Kawasan Tok Arun, Mukim Kuala Paka oleh PETRONAS dan Janakuasa letrik di Paka. Dijangka Dungun akan terus berkembang maju dalam bidang industri berasaskan gas dan petrolium. Dalam masa yang sama faktor-faktor lain seperti pendidikan, agama, pertanian , perikanan, kesihatan dan pelancongan juga akan diberi keutamaan sesuai dengan dasar.

Sekarang 2011 Daerah Dungun Terengganu telah bertukar menjadi Perbandaran Dungun.

Juara GS Pulang Bergaya

Oleh Nasir Abd Wahab dan Zulhilmi Hat

Kereta Alza, Wang Tunai RM10,000 Milik Mazli

HASRAT Mohd Mazli Abdullah untuk menukarkan kereta lama kepada kereta baru yang digunakan hampir 10 tahun akhirnya menjadi kenyataan apabila beliau muncul juara pertandingan memancing Pusingan Akhir Grand Slam (GS) GP Joran 2011 Kategori Pantai di Kuala Dungun, Terengganu, Ahad lalu.

Mula menyimpan impian untuk memiliki kereta baru sejak 2005, beliau mula berazam menyertai pertandingan memancing anjuran Unit Joran Berita Harian yang menawarkan hadiah berupa kereta kepada pemenang GS. Lalu berkat usaha dan tawakal, ia akhirnya membuahkan hasil apabila beliau mampu menaikkan ikan ebek seberat 1.5 kilogram (kg) di kawasan memancing khas yang menempatkan 21 peserta ranking lain, sekali gus menobatkan beliau antara layak memenangi hadiah kenderaan pelbagai guna (MPV) PERODUA Alza bernilai RM63,000 itu.

Mazli, 33, berkata, kereta PROTON Saga yang dibeli pada tahun 90-an adalah kereta paling lama berkhidmat kepadanya dan satu-satunya kenderaan rasmi berulang-alik dari tempat kerjanya di Besut. “Kini sudah tibanya kereta lama itu berehat dan akan ada pengganti yang baru hasil hobi memancing sejak kecil lagi. Berbaloi juga terjebak dalam aktiviti hanyir ini hingga menghadiahkan sebuah kereta yang

7 Jenis Wajah Mayat Di dalam Kubur

1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat. Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah. Kawan-kawan syirik ini jangan buat main-main, dosa yang paling besar dalam Islam. Kekal dalam neraka selama-lamanya.

2. Mayat yang mukanya berbentuk babi. Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Perbuatan keji dan mungkar ini banyak, bukan hanya berduaan ditempat gelap, minum arak, berjudi sahaja. Tak tutup aurat juga perbuatan keji. Bayangkanlah sejak dari baligh lagi kawan-kawan tak pernah tutup aurat, berapa banyak dosa yang telah dikumpulkan. Siksa api neraka amat pedih oii.... Kalau kawan-kawan nak tahu bagaimana rasa 1/70 bahang (kalau tak silap) api neraka kawan-kawan cubalah cucuh hujung jari kawan-kawan dengan api, macam mana rasanya? Boleh tahan tak?

3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam. Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa.

4. Mayat yang perutnya buncit dan meletup. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram. Harta yang haram banyak contohnya. Antaranya mencuri... harta

Kampung Tenggiri

Oleh Rosli Ilham
bhnews@bharian.com.my
2011/10/01


Perairan Katuk Barat jadi pilihan pemancing, lubuk pelbagai spesis ikan.

PERAIRAN Katuk Barat sudah tidak asing bagi kebanyakan kaki pancing dan nelayan di Dungun, Terengganu. Ini kerana lokasi itu dikatakan menjadi tempat spesies tenggiri berkampung. Lokasi yang terletak kira-kira 30 minit perjalanan ke arah barat dari Pulau Tenggol adalah lubuk tenggiri bermain lebih-lebih lagi pada September dan Oktober iaitu musim terawal spesis itu berkampung.

Namun, bagi mereka yang tidak pernah sampai ke perairan ini, usah menyangka umpan mereka mudah diragut. Andai kurang mahir mengikat tali perambut atau seumpamanya, spesis tenggiri akan menjauhkan diri lebih-lebih lagi jika pemancing tidak menggunakan umpan segar, Jika bernasib baik, siapkan diri untuk memerah keringat.

Baru-baru ini, sekumpulan pemancing diketuai Azri Hashim Aladin, 32, dan tiga sahabatnya Zamri Rahman,40; Zainudin Jusoh,39 dan Tarmizi Zaid, 33, sepakat menduga lokasi itu. “Selama tiga hari dua malam di perairan itu, sebanyak 53 ekor tenggiri bersaiz empat hingga 10 kilogram berjaya kami tumpaskan sehingga jenuh memasang Appolo mencari umpan selayang dan kekacang segar,” kata Azri menceritakan pengalaman memancing di perairan Katuk Barat.

Reaksi Azri itu disokong rakannya, Zamri. “Apa tidaknya, tengoklah pemilik bot kami, sepanjang hari ini pasti senyum hingga ke telinga,” kata Zamri kepada tuan punya bot, Mohamad Abd Ghani yang sibuk menimbang ikan tenggiri yang diperoleh sebaik tiba di Kompleks Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Dungun.

Kompleks jeti sama akan digunakan peserta kategori laut dalam Karnival GP Joran yang bermula hari ini. Azri menambah, antara November hingga Januari, umpan pasti tidak disambar mangsa kerana ketika itu arus musim tengkujuh. Dalam tempoh ini, spesis tenggiri berpindah ke lokasi lain termasuk ke sempadan perairan Indonesia.

“Saya kurang memasang umpan, jangan lupa gewang aluminium juga turut menarik perhatian tenggiri. Apa tidaknya, sebaik gewang menerjah dasar, kita sudah rasa ragutan rakusnya,” kata Zainudin yang kelihatan masih keletihan ketika ditemui. Beberapa jam sebelum bertolak pulang, empat sahabat ini beralih ke kawasan kedua iaitu 30 minit perjalanan dari lubuk Katuk Barat.

Di lokasi ini, Zainudin yang ketika itu sudah keletihan melayan tenggiri, meminta untuk pulang ke pangkalan berikutan arus di lokasi kedua itu agak deras. Tarmizi yang sudah memasang umpan sotong segar yang masih berbaki, merayu tidak beredar dari situ apabila beberapa ‘balingan ujian’ mendapati arus di bahagian dasar laut sudah kembali tenang. “Alhamdulillah, tidak sia-sia umpan sotong saya disambar seekor merah seberat enam kilogram. Malah Azri, Zamri dan Zainudin menaikkan beberapa ekor asuh dan ebek sekitar dua kilogram seekor untuk kami jamah sebelum meninggalkan laut,” katanya.

Dalam perjalanan pulang, mereka terserempak sebuah bot rakan mereka yang dikemudikan tekong Pak Din, 50, bersama tiga awaknya yang ketika itu sudah mengangkat pancing untuk pulang ke pengkalan. “Saya terkejut Pak Din memaklumkan 34 ekor tenggiri saiz lima kilogram ke atas berjaya ditumpaskan sebelum kami bersama-sama pulang ke pengkalan,” kata Azri.

Doa & Caranya

“Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) yang perlahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas”. (Surah al-‘Araf, 55).

Antara dalil-dalil yang berkaitan dengan ibadah doa ini:
1. “Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu”. (Surah Ghafir, 60).

2. “Berdoalah kamu kepada Allah dalam keadaan kamu yakin dengan kemustajabannya. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari jantung hati yang lalai dan alpa” (Riwayat al-Tirmizi, dinilai sahih oleh al-Albani).

3. Sentiasa doa dimustajabkan untuk seorang hamba Allah selagi mana dia tidak berdoa untuk membuat sesuatu dosa, atau memutuskan silaturrahim, selagi dia tidak tergopah-gapah. Ditanya kepada baginda : Apa itu tergopoh-gapah ? . Sabda baginda : Apabila dia berkata : aku telah pun berdoa ! aku telah pun berdoa !, tetapi aku tidak nampak pun dimustajabkan untukku, lalu

Kisah Pendakwah dengan Mubaligh Kristian

Satu hari di majlis hi-tea Inter Faith Gathering di sebuah restoran mamak……
Missionary : Mengapa orang Islam, dia sembah kotak hitam?
Pendakwah : Salah tu bro. Umat Islam sembah ALLAH bukan kotak hitam.
Missionary : Bukankah orang Islam sembah menghadap ke Kaabah, satu kotak berwarna hitam? Apakah ALLAH itu dalam Kaabah?

Belum sempat pendakwah menjawab …. Handphone N95 missionary berbunyi ….. Missonary menjawab panggilan telefonnya …. Pendakwah sabar menanti ….. Setelah Missionary selesai menjawab panggilan di N95-nya, dia merenung kepada Pendakwah …. Pendakwah tersenyum ….
 
Missionary : Mengapa tersenyum? Bila awak hendak jawab soalan saya?
Pendakwah : Erm … perlukah saya menjawab soalan awak?
Missionary : Awak tak ada jawapan?
Pendakwah : Bukan itu maksud saya. Tadi saya cuba gunakan teori yang awak gunakan untuk membuat soalan yang awak ajukan kepada saya. Saya dapati awak kurang siuman.
Missionary : Mengapa awak cakap begitu?
Pendakwah : Tadi saya lihat awak bercakap seorang diri, ketawa dan tersenyum seorang

Berita Pancing Dari Dungun

Tunggu kaki pancing...
Oleh Rosli Ilham
Joran - Berita Harian

60 bot bawa pemancing pusingan akhir Grand Slam GP Joran 2011.

SEBANYAK 60 buah bot sudah sedia bagi membawa peserta kategori laut pada Pusingan Akhir Grand Slam GP Joran 2011 yang akan berlangsung di Kuala Dungun, Terengganu pada 1 dan 2 Oktober depan. Pengerusi Persatuan Nelayan Kawasan Dungun, Mohamad Abd Ghani berkata, pihaknya melalui 10 Ahli Lembaga Pengarah (ALP) telah menemui pemilik-pemilik bot bermula Ahad lalu.

Menurutnya, setakat ini sebanyak 60 buah bot di sekitar Kuala Dungun telah menyatakan persetujuan mengalas cabaran membawa peserta pusingan Akhir Grand Slam GP Joran kali ini dengan mengenakan beberapa syarat kepada pemilik bot.

“Antara syarat pemilik perlu memastikan bot mereka berada di dalam keadaan baik dan selamat digunakan termasuk memastikan lampu keselamatan bot berfungsi dengan baik. Pemilik bot juga perlu melabuh dan menggerakkan bot apabila diarahkan peserta

Al-Qur'an Pedoman Bagi Manusia

Mengapa Kita Membaca Al-Quran, sedangkan kita tidak memahami sepenuhnya apa yang di baca? Ini adalah satu kisah yang sangat menarik. Semoga dengan cerita ini hati anda akan terbuka tentang membaca Al-Quran. Kisah ini dipetik daripada kisah yang ditulis dalam Bahasa Inggeris.

Ada seorang Atuk tua tinggal bersama cucu lelakinya di sebuah bukit di pendalaman. Setiap pagi Atuk bangun awal pagi duduk di meja makan dan membaca Al-Quran. Cucunya ingin menjadi seperti Atuk & meniru seberapa boleh akan bacaan yang dibaca oleh Atuknya. Pada suatu hari cucunya bertanya, ‘Atuk! saya cuba membaca Al-Quran macam Atuk baca tapi saya tak faham pun & jika saya faham sekali pun saya akan lupa sebaik sahaja saya menutupinya.

Apa bagusnya bila kita membaca Al-Quran?’
Sedang orang tua itu meletakkan arang batu ke dalam dapur pemanas badan, dengan

Kemusykilan Aurat dengan Saudara Mara

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. " (Al-Nur : 31)

Dari ayat yang dinyatakan di atas ini, tidak ada sepupu atau anak-anak dari bapa atau ibu saudara, maka aurat dan batas pergaulan antara sepupu lelaki dan sepupu perempuan sepertimana bukan mahram. Aurat bukan mahram bagi lelaki ialah antara lutut sehingga pusat dan perempuan seluruh anggota badannya kecuali tapak tangan dan mukanya sahaja. Bagi lelaki walaupun batas auratnya antara lutut sehingga pusatnya, maka lebih baiklah ia berpakaian sempurna sebagai adab mendepani tetamu dan perempuan yang

Solat

Apa khabar rakan-rakan semua? Semoga sentiasa sihat hendaknya. Solat itu tiang agama, solat adalah amalan pertama yang akan disoal. Rasulullah S.A.W bersabda “Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya dia menegakkan agama, sesiapa yang meninggalkannya dia meruntuhkan agama... “Siapa yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja, maka sesungguhnya dia telah kufur dengan nyata”.-HR Bukhari dan Muslim.

Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w., bersabda: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisabkan seseorang pada hari qiamat mengenainya ialah sembahyangnya jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntung dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah dia.

Kiranya terkurang dari sembahyang fardunya sesuatu, Tuhan berfirman: “Periksalah, adakah hambaku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain.”

Monyet & Ikan

Suatu hari, seekor monyet yang sedang kehausan pergi ke sebuah kolam untuk minum bagi menghilangkan dahaganya. Ketika dia hendak minum, tiba-tiba perhatiannya tertumpu pada seekor ikan koi yang sedang berenang di dalam kolam tersebut. Lalu ia berfikir “Kasihan sekali ikan ini, ia pasti memerlukan pertolongan.” Dengan tidak berlengah, si monyet segera menghampiri ikan tersebut terus mengangkat dan meletakkannya di atas darat.

Monyet itu kemudian berkata dalam hatinya, “Sekarang pasti kamu merasa lebih selamat.” Tidak lama kemudian, ikan tersebut pun mati. Si monyet kebingungan memikirkan hal ini. “Bukankah aku telah menolongnya, bukankah ia sekarang telah berada di tempat yang lebih baik, lalu mengapa ia mati?” Si monyet berkata kepada dirinya sendiri.

Rasionalnya: Banyak di antara kita yang bertindak seperti monyet tersebut, yang menganggap tindakannya mengangkat ikan tersebut ke darat sebagai tindakan menolong kerana dia melihat dari kaca matanya sendiri yang tidak dapat berenang. Keadaan ikan yang tercungap-cungap semasa berada di atas darat semakin menyakinkan dirinya bahawa ikan tersebut sangat memerlukan pertolongan, kerana dia menganggap ikan

Kisah Pisang

Hayati kisah ini: Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari.

Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci. Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastic berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.

“Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya” beritahu Cikgu Maryam. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.

Suami Hebat

Prof. Dr. Baltaji dalam bukunya "Fiqh al-Mar'ah" menjelaskan, ada 10 sifat suami yang hebat.

1. Imam Solat. Suami yang mampu menjadi imam dalam solat adalah amat jelas mampu memimpin rumah tangganya.
2. Mengajarkan ilmu-ilmu agama.
3. Suami yang matang.
4. Bertanggung jawab.
5. Suami yang ‘independent’.
6. Mempunyai prinsip dan pendirian yang jelas.
7. Melindungi anak dan isterinya.
8. Jadilah suami serba boleh.
9. Boleh membaca al-Quran.
10. Disenangi oleh orang sekelilingnya.

Semoga kita tergolong dalam lingkungan suami-suami yang hebat atau memiliki suami yang hebat. Kalu belum cukup jom kita usahakan...


sumber : Ustaz Izhar Arif (UKM/Mursyid Imam Muda)

Terpaksa Berbogel Ke Sekolah

Kesian... Kita biasa mendengar murid-murid ke sekolah dengan berjalan kaki, tetapi lain halnya yang berlaku di Sumba Timur, Nusa Tenggara Timur apabila murid sekolah rendah di sini terpaksa mengharungi arus deras sungai semata-mata untuk menuntut ilmu.

Itulah pemandangan biasa yang berlaku setiap pagi apabila kira-kira 20 murid Sekolah Rendah Inpres (SDI) Maulumbi, Mukim Kanbera terpaksa berenang dalam keadaan telanjang bagi mengelakkan pakaian seragam dan buku sekolah mereka basah.

Bukan sahaja perlu mengenepikan rasa malu, murid-murid berumur tujuh tahun hingga 15 tahun itu juga terpaksa menyeberangi arus deras Sungai Maulumbi yang turut dihuni buaya untuk pergi dan balik dari sekolah. Pelajar-pelajar itu terpaksa menanggalkan pakaian

Kerapu 168kg

Kerapu gergasi sepanjang 6 kaki/2 meter dan seberat 168 kg dijual oleh peniaga Tan Kah Seng pada harga RM7,560 di pasar Lebuh Cecil Butterworth, Pulau Pinang kepada pemilik restoran, Che Kean Ghee.

Kerapu ini ditangkap di perairan Teluk Bahang pada Khamis awal bulan lepas. Penjual ikan berkenaan, Tan Kah Seng berkata, seramai lapan nelayan terpaksa memerah keringat untuk menangkap ikan berkenaan menggunakan pukat.

Kalau anda semua masih ingat lagi berita ini sama seperti berita tahun lepas bulan yang sama(ogos) seekor ikan kerapu gergasi sepanjang 2 meter dan berat 148 kilogram berjaya ditangkap oleh seorang nelayan di Pantai Remis, Ipoh. Agak-agak anda semua lah, nak buat masakan apa dengan ikan gergasi ni, mungkin juga anda tak lalu nak makan, tengok pun dah naik takut, mesti mahal masakan kerapu ni di restoran Che Kean Ghee.

Buaya Raksasa

Assalamu'alaikum semua, berita mengejutkan dunia, buaya raksasa berukuran 6,4008 meter 21 kaki seberat sekitar 1 tan, yang berjaya ditangkap di Bunawan Filiphina pada Sabtu (3/9/2011) malam.

Terkejut juga aku melihat buaya sebesar ni, menunjukkan masih ada lagi buaya yang sebesar ni di dunia ini mungkin ada yang lebih besar lagi yang belum ditemui. Apa pun kepada kaki-kaki pancing semua termasuk aku, berhati-hatilah memancing banyakkan berdoa selalu sebelum, semasa dan selepas memancing, Sekian.

TRIBUNNEWS.COM, BUNAWAN - Seekor buaya raksasa berukuran 6,4008 meter, yang dikhawatirkan akan menyerang warga desa berhasil ditangkap setelah perburuan selama tiga minggu. Seperti dilansir The Sun, bahawa buaya raksasa pemangsa ini yang

Salam Aidilfitri

bulan ramadhan hampir kepenghujung
hari lebaran bakal menjelma
tangan dihulur jari sepuluh disusun
mohon

Puasa Ramadhan & Kelebihannya

Assalamu'alaikum... Alhamdulillah, sekarang kita telah masuk pada hari ke 18 Ramadhan 1432H hari dan peringkat keampunan dari Allah Ta'ala, mudah-mudahan kita semua dapat menjalani amalan-amalan ibadah dengan lebih mantap lagi, di sini ingin saya nak kongsikan sedikit maklumat yang dipetik dari halaman blog Ustaz Sham Dungun Terengganu. Puasa di bulan Ramadhan tidak boleh ditetapkan begitu sahaja bahkan ia wajib diketahui melalui melihat anak bulan atau telah cukup 30 hari bulan sya'aban.

Sabda Rasulullah:

لا تقدموا رمضان بيوم أو يومين صوموا لرؤيته وأفطروا لرؤيته فإن غم عليكم فإكملوا عدة شعبان ثلاثين يوما

Yang bermaksud : Jangan kamu mendahului puasa dan berbuka puasa sehari atau dua hari sebelum tiba bulan ramadhan dengan cara melihat anak bulan, jika tidak kelihatan maka hitunglah sehingga cukup 30 hari dalam bulan sya'aban.

Dan ketahuilah bahawa kefardhuan puasa di bulan Ramadhan telah difardhukan pada tahun kelapan hijrah, dan Rasulullah sallallahualaihiwasallam telah berpuasa bulan Ramadhan sebanyak 9 tahun dan wafat selepasnya. Dan kewajipan berpuasa dikira sebagai satu kewajipan di atas semua orang Islam sama ada alim ataupun jahil, maka barangsiapa yang mengingkari akan kewajipannya maka dia

Mencari Muka Surat Dalam Al-Quran

Al-Quran adalah peninggalan Rasulullah kepada kita semua umatnya. Ada 2 benda yang Nabi Muhammad s.a.w tinggalkan kepada kita iaitu Al-Quran dan juga Sunnah untuk kita semua amalkan. Berapa kali korang baca Al-Quran sehari? 1 kali? 2 kali atau dalam solat sahaja? Pahala paling senang nak dapat adalah melalui pembacaan Al-Quran kerana setiap huruf diberikan 10 pahala, tambahan pula Al-Quran adalah kalam Allah (datang daripada Allah bukan dicipta dari manusia).

Hari ini 9 Ramadhan 1432H, di hari dan bulan yang mulia ini marilah kita sama-sama berkongsi tips-tips bagaimana cara yang mudah untuk mencari dan menghafal muka surat setiap juzuk di dalam Al-Quran. Memang menakjubkan kerana hanya dengan menggunakan formula matematik ringkas, kita dapat tau muka surat setiap juzuk dalam Al-Quran. Mari kita cuba, Jom sama-sama kita belajar...

Beberapa Perkara Yang Dibolehkan Bagi Orang-Orang Yang Berpuasa (Sambungan)

5. Mengeluarkan darah, transfusi darah dan suntikan yang tidak mengandung makanan.

Selama kondisi kita baik-baik saja, dan tak membawa mudhorot bagi diri kita, setelah kita donor darah, maka diperbolehkan donor darah saat berpuasa. Selain itu jika kita disuntik namun suntikan yang tidak dimaksudkan sebagai makanan.maka hal ini juga diperbolehkan bagi orang yang berpuasa.

6. Berbekam.

Bekam atau hijamah adalah teknik pengobatan dengan jalan membuang darah kotor (racun yang berbahaya) dari dalam tubuh melalui permukaan kulit. Perkataan Al Hijamah berasal dari istilah bahasa arab : Hijama (حجامة) yang berarti pelepasan darah kotor. Sedangkan dalam bahasa Inggris disebut dengan cupping, dan dalam bahasa melayu dikenal dengan istilah Bekam. Di Indonesia dikenal pula dengan istilah kop atau cantuk.

Dahulu berbekam merupakan salah satu pembatal puasa, namun kemudian dihapus dan telah ada hadits shahih dari Nabi, bahwa beliau berbekam ketika puasa. Hal ini berdasarkan riwayat dari Ibnu Abbasd :“Sesungguhnya Nabi berbekam, padahal beliau sedang berpuasa” [HR. Bukhari 4/155].

7. Mencicipi makanan.

Hal ini dibatasi, yaitu selama tidak sampai di tenggorokan berdasarkan riwayat dari Ibnu Abbas : “Tidak mengapa mencicipi sayur atau sesuatu yang lain dalam keadaan puasa, selama tidak sampai ke

Beberapa Perkara Yang Dibolehkan Bagi Orang-Orang Yang Berpuasa

1. Memasuki waktu subuh dalam keadaan junub.

Diantara perbuatan Nabi adalah masuk fajar dalam keadaan junub karena jima’ dengan isterinya, beliau mandi setelah fajar kemudian shalat. Dari Aisyah dan Ummu Salamah -Radhiyallahu ‘anhuma- : “Sesungguhnya Nabi memasuki waktu subuh dalam keadaan junub karena jima’ dengan isterinya, kemudian ia mandi dan berpuasa”. [HR. Bukhari 4/123, Muslim 1109].

2. Bersiwak/Menggosok gigi.

Rasulullah bersabda: “Seandainya tidak memberatkan umatku, niscaya aku suruh mereka untuk bersiwak setiap kali wudlu”. [HR. Bukhari 2/311, Muslim 252].

3. Berkumur dan Istinsyaq (memasukkan air ke hidung).

Karena beliau berkumur dan ber-istinsyaq (memasukkan air ke hidung) dalam keadan puasa, tetapi melarang orang yang berpuasa berlebihan ketika ber-istinsyaq.

Rasulullah bersabda : “… Bersungguh-sungguhlah dalam beristinsyaq kecuali dalam keadaan puasa”. (HR. Tirmidzi 3/146).

4. Bercengkrama dan mencium isteri.

Aisyah -Radhiyallahu ‘anha- berkata:

Ramadhan Kareem

Daripada Zaid bin Khalid al-Juhani r.a, Nabi SAW bersabda (yang bermaksud) : "Sesiapa yang memberi makanan kepada seseorang untuk berbuka puasa, nescaya ia mendapat ganjaran yang sama dengan orang yang berpuasa itu."

Dalam hadith yang lain, siapa yang berpeluang dia diampunkan dosa dan dimasukkan ke dalam syurga. Sahabat bertanya “siapakah orang itu?. Jawab Nabi “‘orang yang beri makan orang berpuasa”. Allah ampun dosa orang yang beri makan orang berpuasa. Seteguk susu atau sebiji buah kurma pun sudah cukup untuk dapat kelebihan.

Siapa memberi makan kepada orang yang berpuasa , pahalanya seperti memerdekakan hamba dan diampunkan dosanya .”Berkata sahabat : Bagaimana jika kami tidak dapat memberi makan orang yang berpuasa (berbuka puasa) ya Rasulullah ? Nabi bersabda : “ Allah memberi pahala kepada orang yang memberi seteguk susu atau

Salam Ramadhan Al Mubarak

Dikesempatan pagi yang mulia ini kami dari group Siakappaka ingin mungucapkan Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak 1432 Hijrah. Sekarang ini kita berada pada hari pertama bulan mulia, bulan yang dirindui, bulan yang dibuat janji untuk mentaati Allah sebanyak-banyaknya, bulan yang amat sesuai untuk kita menambah bekalan serta mengharap keredhoan Allah.

Ramadhon merupakan penghulu segala bulan, ia adalah bulan yang dipenuhi dan dilimpahi dengan segala keharmonian. Di dalamnya terdapat satu malam yang terlebih baik dari seribu bulan iaitu malam lailatul qodar yang dinantikan. Ramadhon adalah bulan penyucian jiwa dari kesalahan dan dosa-dosa, bulan yang penuh keberkatan, bulan yang awalnya rahmat, pertengahannya pengampunan dan akhirnya selamat dari

Casting Siakap Merah

Semoga terhibur...
Video 1


Video 2

Ramadhan Menjelma Lagi

5 hari lagi kita akan menyambut bulan Ramadhan, bulan mulia, bulan penghulu segala bulan, bulan yang dilimpahi dengan kebahagiaan dan kasih sayang. Ramadhan yang pada Nya terdapat satu malam yang sungguh agung yang lebih baik dari seribu bulan, ramadhan juga merupakan bulan untuk seseorang mensuci hati daripada kekotoran maksiat serta kealpaan, ianya merupakan bulan berkat, bulan yang awalnya rahmat pertengahanya pengampunan dan akhirnya selamat dari api neraka.

Ramadhan bulan ibadah, bulan kebajikan, bulan al-quran.. bukan bulan untuk makan dan minum secara bermewah , bukan bulan untuk bersantai, bukan untuk tidur, bukan untuk berperap tanpa melakukan sebarang kerja ibadah.. bahkan ianya merupakan bulan zuhud yakni menyekat nafsu daripada mendapat kemewahan dan keseronokan berlebihan.

Tanamkanlah azam dalam hati, kita ingin mengikuti jejak langkah nabi Muhammad yang pernah melalui ranjau berduri selama dua bulan dapur rumahnya tidak berasap kerana ketiadaan makanan. Baginda pada hari kebisaanya hanya makan sembilan suapan pada pagi dan Sembilan suapan pada petangya, itu sahaja.. tidak lebih dari itu.., ingatlah firman Allah yang bermaksud: “tiadalah kehidupan dunia ini kecuali

Funny Fishing Day!

Funny video about fishing and some of the obstacles that you may encounter, haha, Hope you enjoy and laugh.

Bill Dance, Funny Fishing

Sekadar untuk tontonan semua... semoga terhibur & ketawa...

Kakap Merah Paka

Kakap Merah atau Siakap Merah atau pun di kenali sebagai Ungah (di Sabah dan Sarawak) termasuk salah satu jenis ikan yang juga menjadi target utama sebahagian pemancing seperti aku, ikan ini telah berjaya ku pancing semalam di perairan sungai Paka Dungun.

Bentuk tubuhnya bulat pipih memanjang, bersisik merah serta mempunyai sirip di bahagian punggung dan di bawah perut. Sebagai ikan pemangsa, ikan kakap merah ini dilengkapi dengan gigi tajam untuk mengkoyak mangsa dan karakternya pula gemar menyergap mangsa.

Spisis ini merupakan ikan dasar yang adakalanya hidup berkelompok dan adakalanya tidak, ia juga gemar hidup di batu-batuan dan rumpun-rumpun akar pokok (Paya Bakau). Ikan kakap merah dipanggil red snapper dalam bahasa inggeris yang boleh ditemui di lokasi terutamanya muara sungai dan laut (Kepala Tanjung).

Google earth membuktikan kebenaran Nabi SAW

Sungguh Kami (sering) melihat mukamu menengadah ke langit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai. Oleh itu, palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram. Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Al Kitab (taurat dan injil) memang mengetahui, bahawa berpaling ke Masjidil Haram itu adalah benar dari tuhannya; dan Allah sekali-kali tidak lalai dari apa yang mereka kerjakan.
(Al-Baqarah : 144)

Pada tahun kedua hijrah, ketika semua arah kiblat mengarah ke Baitul Maqdis, Rasulullah Muhammad SAW yang ketika itu berada di Madinah Al-Munawarah diperintah oleh Allah SWT supaya kiblat harus diubah kepada menghadap Masjidil Haram di Mekah Al-Mukaramah. Sejak waktu itu, Masjidil Haram menjadi kiblat untuk semua umat Islam dan sejak saat itu Islam terus tersebar. Dan dengan pertolongan Allah SWT Islam meraih kemenangan, dan ramai yang memeluk Islam ketika itu termasuk

Tanggapan Salah Mengenai Nisfu Sya'ban

Malam Nisfu Sya’ban

Bulan Sya’ban bakal menjelma dan akan disusuli pula dengan bulan Ramadhon yang mulia. Maka amat beruntunglah mereka yang memperbanyakkan amal ibadah, beruntunglah mereka yang bertaqwa kepada Allah dan menyahut kedatangan hari akhirat dengan semangat yang tinggi. Setiap amalan yang dikerjakan hamba dengan niat yang tulus ikhlas kerana Allah maka baginya atas setiap amalan kebaikan yang dilakukan mendapat sepuluh pahala, ini adalah sekurang-kurang pahala yang bakal dia perolehi, kemudian Allah Ta’ala akan gandakan pahala kepada siapa yang dia kehendaki sehingga 700 kali ganda dan kemungkinan ditambah lagi dengan berlipat kali ganda, kadang-kadang ditulis satu amalan kebaikan dengan seratus ribu dan kadang-kadang lebih dari itu lagi. Allah Ta’ala berfirman dlm Surah Al-Qosos ayat 77 yang maksudnya: “dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari kenikmatan duniawi”. Iaitu jangan kamu lupakan bahagianmu di akhirat dari kehidupan dunia.

Siapa-siapa yang membuat bekalan untuk akhiratnya di dunia ini maka dia orang yang memiliki bekalan dan siapa yang tidak menyediakan bekalan maka dia orang tidak ada bekalan di akhirat. Allah Ta'ala berfirman maksudnya

Ribut Petir Di Dungun Pula

Assalamu'alaikum semua... sekadar untuk berkongsi cerita, awal pagi tadi aku tak dapat tidur kerana bimbang pokok besar di hadapan rumah ku takut tumbang atas rumah ku, dan aku sempat merakam sikit video ribut petir tersebut untuk dikongsikan bersama. Kepada yang tidak tahu, pada waktu awal pagi tadi 22 Jun 2011 jam 1.15am, hujan lebat dan ribut petir telah melanda di daerah Dungun Terengganu. Sekejap je pun, tak lama, lebih kurang 30 minit dan hujan terus melarat sehingga ke subuh, sama tempohnya seperti ribut yang melanda di daerah Kuala Terengganu dan Marang pada 4 hari yang lepas baru-baru ni, tapi cukup untuk menumbangkan pokok-pokok yang besar, sehingga ada di setengah tempat di Dungun ini mengalami gangguan bekalan elektrik di sebabkan pokok-pokok yang tertumbang pada kabel-kabel elektrik.


Candat Sotong & Ribut Barat

Assalamu'alaikum semua, 18 Jun 2011, trip kali ini "candat Sotong" di perairan laut Marang Terengganu, kami mula bertolak pada pukul hampir 6.40pm di Jeti Kuala Marang, Marang, Terengganu. Boleh dikatakan pada hari ini berpuluh-puluh bot keluar kelaut untuk pergi mencandat sotong.

Hampir pukul 7.10pm kami telah tiba ke lokasi pertama lubuk sotong, tak sampai 12 minit, kami telah berjaya menaikkan beberapa ekor sotong mengabang yang boleh dikatakan

Terengganu Menang...

Yeahhhh GanUUUU MenanGGGG...

Assalamu'alaikum semua... sebagai anak jati Terengganu, aku merasa bangga Terengganu menjuarai Piala FA selepas menewaskan Kelantan 2-1 pada final di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam tadi.

Gol kemenangan Terengganu dijaringkan Ahmad Nordin Alias pada minit ke-109 selepas permainan berlarutan dalam masa tambahan.

Perlawanan sebelum itu terikat 1-1 dengan Kelantan mendahului menerusi gol Mohd Nurul Azwan Roya pada minit ke-79 sebelum gol sendiri oleh Mohd Daudsu Jamaluddin pada masa kecederaan membolehkan Terengganu menyamakan kedudukan.

Yeahhh Yeahhh Yeahhhh......

Kekili & Joran Yang Baik

Belilah mengikut kemampuan. Murah atau mahal tidak menjadi masalah asalkan memberi 'perkhidmatan' terbaik untuk memancing. Namun kebiasaan yang mahal mempunyai kualiti yang agak sempurna. Jika memilih joran fikirkan adakah ia sesuai dengan gaya pancingan anda samada untuk kegunaan ke laut, sungai, muara, tasik atau sebagainya.

Material - samada gentian kaca, grafit atau gabungan karbon seperti boron atau grafit kevlar. Bahan-bahan ini sebenarnya termasuk dalam gaya pancingan anda. Jika kita memegang dalam waktu yang lama atau melakukan 'casting', perlulah anda memilih joran aksi ringan supaya tidak cepat lenguh tangan. Sesungguhnya joran jenis karbon dan grafit lebih ringan dan lebih mahal dari gentian kaca. Joran untuk kekili mendatar mempunyai bilangan cincin antara 5 ke 7.

Jumlah yang seimbang memberi lenturan yang seimbang. Ketika membeli joran hendaklah diperiksa cincin dengan teliti, walaupun baru terdapat juga cincin yang rosak atau retak yang boleh merosakkan tali. Bentuk cincin yang berkaki tiga (2 dibelakang, 1 depan), berkaki empat dan berkaki tunggal. Cincin berkaki tunggal dan berkaki tiga lebih baik kerana ia lebih elastik, ia akan dapat mengikut joran melentur tetapi cincin berkaki empat tidak dapat berbuat demikian.

Jenis pemegang joran yang popular ialah jenis gabus dan span. Pemegang gabus sedap dipandang dan sudah tentu harganya mahal sedikit. Sekiranya anda memilih joran 2 bahagian, pastikan sambungannya mestilah padu. Penyambung yang bagus akan menghasilkan bunyi 'pop' apabila ditanggalkan. Seperti joran, penghasilan kekili juga semakin hebat dan menarik, alas bebola (ball bearing) ditambah sehingga mencapai 11 biji.

Sebenarnya penggunaan alas bebola ialah untuk melancarkan pergerakkan gelendung. Sebenarnya alas bebola tidak begitu penting tetapi ia dapat memberi kelancaran apabila digunakan. Kekili juga mempunyai peraturannya sendiri seperti jika ia hanya mampu menampung kekuatan 6 kg dengan tali sebesar 20 paun tapi anda menggunakan kekuatan 30 - 40 paun kesannya akan ditinggalkan pada gigi gear dan shaf utama.

Adakalanya gigi gear tertanggal dan shaf bengkok, seterusnya ia akan mula mengeluarkan bunyi yang kurang enak didengar. Kedua-dua bahan ini amat perlu dijaga untuk penggunaan jangka panjang. Pastikan pemilihan joran, kekili serta tali bersesuaian barulah peralatan anda dapat bertahan lama.

Pari Pelor

27 April 2011/23 J.Awal 1432H Jam 6.20pm, Pari Lalat 1.2kg yang berjaya ku pancing di lokasi Pelor, Kg. Tebing Tembah, Paka Dungun, Terengganu.

Info: Ikan Pari atau nama saintifiknya Dasyatis uarnak adalah sejenis ikan yang sedap dimakan dan terdapat di seluruh dunia. Berhampiran pangkal ekor ikan pari terdapat taji yang diselitupi dengan bahan yang sama yang membentuk sisik yu, yang dikenali sebagai dermis dentikle (dermal denticles). Taji ini yang menjadi keras dan tegang apabila ikan pari merasa terancam, berbentuk seperti pisau daging bergerigi dan

Selamat Menyambut Hari Ibu / Happy Mother's Day

Timang tinggi-tinggi sampai puncak atap... Cepat tumbuh gigi nanti pandai baca kitab... Bagi seorang ibu anak adalah lambang kebahagian sebuah tangga. Rumah akan sunyi tanpa riuhan suara anak-anak... Bagi seorang ibu... rela nyawanya menjadi galang ganti asalkan anaknya selamat...





Seorang ibu sentiasa mendoakan kebahagian dan keselamatan anak-anaknya. Tiada seorang ibu yang normal mendoakan supaya kecelakaan menimpa anak-anaknya. Apakah kita sentiasa mendoakan untuknya. Apakah kita mengambil berat akan kebajikan ibu kita?... Mungkin ibu kita sudah di hujung usianya... Mungkin inilah waktunya kita kembalikan kasih sayang yang mungkin sedikit terlerai...

Ketika Nabi Muhammad SAW ditanya oleh sahabat siapa yang pantas lebih dahulu untuk dimuliakan dan dijunjung tinggi dalam kehidupan maka jawab Nabi “Ibumu“. Sahabat tanya lagi, kemudian siapa, Nabi menjawab, Ibumu. Sahabat tanya yang ketiga kalinya, kemudian siapa Ya Rasulallah. “Ibumu” kata Nabi. Lalu siapa, sahabat masih tanya lagi. “Ayahmu”, kata Nabi. Ya ibu disebutkan hingga 3 kali oleh Nabi Muhammad SAW betapa besarnya darjat ibu. Baru setelah itu disebutkan ayah yang pantas untuk dimuliakan.

Peranan seorang ibu ternyata sangat besar untuk kemajuan sebuah bangsa dan negara. Kerana dari rahim ibulah lahir generasi penerus yang akan menjadi tulang punggung maju tidaknya satu-satu bangsa ini. Maju tidak bangsa ini maka ibulah kuncinya. Ibu yang baik dan memberikan pendidikan yang baik bagi anaknya. Maka anaknya kelak akan menjadi anak yang berbakti dan siap menjadi generasi yang baik. Ibu yang baik akan melahirkan anak yang baik. Sebaliknya ibu yang tidak memberikan pendidikan yang optimal, maka alamat bangsa ini akan mengalami kehancuran. Padahal kita tahu sukses tidaknya sebuah bangsa ialah kerana peranan generasi penerusnya. Maka jika seorang ibu tidak memberi pendidikan akhlak yang mulia disamping pendidikan akademik. Maka tentu saja bangsa ini akan memiliki masa depan yang kelam. Maka dari itu, melalui hari ibu ini, marilah kita hormati ibu kita. Kita ingat semua jasa-jasanya terhadap diri dan bangsa ini. Selamat hari ibu, Terima kasih ibu


Md Hasim Muji.
Pejabat Bendahari
UiTM Terengganu
23000 Dungun,
Terengganu.
09-8400167

Blog List

Advertisement

Chat

Followers