Kesan Ombak Pantai TLD

Sunday, December 25, 2011 · 4 comments

Assalamu'alaikum, berita tergempar jeng... jeng... akibat ombak ganas yang melanda di Pantai Teluk Lipat Dungun Terengganu telah menyebabkan berlakunya kejadiaan jalan atau tanah runtuh di sepanjang pantai tersebut terutamanya di hadapan Taman Selera dan Sekolah Agama IMTIAZ, khabarnya kejadian berlaku pada malam semalam. Berita ini juga menjadikan berita gembira kepada para-para kontraktor, aaa lepas habis musim tengkujuh ni makan besar lah dia orang, siapa-siapa yang bergelar kontraktor tu cepat-cepat la rebut tender projek ni nanti.

Untuk pengetahuan, kejadian air pasang dan ombak besar yang melanda sebahagian pantai di daerah Dungun ini adalah antara yang paling terburuk pernah berlaku sejak 50 tahun lalu.

Ombak Rindu

Tuesday, December 13, 2011 · 2 comments


Lokasi Pantai Teluk Lipat Dungun Terengganu. Sepertimana sedia maklum, negara kita pada kebiasaannya akan mula menghadapi musim tengkujuh sekitar pertengahan November dan akan berakhir pada Mac tahun berikutnya. Angin Monsun Timur Laut yang membawa hujan akan bertumpu ke negeri-negeri di pantai timur seperti Kelantan dan

5 Hikmah & Keistimewaan Umat Nabi Muhammad SAW

Tuesday, December 6, 2011 · 0 comments

1- Allah SWT menjadikan mereka lemah supaya tidak sombong.

2- Mereka dijadikan kecil supaya tidak membazir dari segi makanan dan pakaian.

3- Umur mereka dijadikan pendek supaya tidak banyak melakukan dosa.

4- Mereka dijadikan fakir supaya ringan hisab mereka di Akhirat kelak.

5- Mereka dijadikan umat terakhir supaya tidak lama berada dalam kubur.

Kitab Tanbihul Ghafilin. Jilid 1 & 2. M/S : 785.

Pari Ekor Pendek

Friday, December 2, 2011 · 0 comments

Ikan pari jenis ekor pendek terbesar sungai air tawar berjaya ditawan oleh pemancing veteran dari British Jeremy Wade, 53 tahun di Sungai Parana berhampiran Buenos Aires. Mr Jeremy terpaksa memerah tenaga selama 4 jam sebelum berjaya menunda dan

Hijrah Rasulullah SAW Bersama Abu Bakar As-Siddiq

Thursday, November 24, 2011 · 0 comments

Tanggal 27 November 2011 kita akan masuk Awal Muharam@Maal Hijra merupakan suatu yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi .Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharam serta merupakan hari pertama dan tahun baru bagi Takwim Hijrah .

Disini ada sedikit perkongsian ilmu yang dipetik dari Hadith Bukhari menyentuh berkaitan dengan Hijrah Rasulullah SAW:

Dari Aisyah r.a katanya: Sungguh sedikit waktu (kesuntukan waktu) bagi Nabi Muhammad SAW. pada hari-hari itu, namun amat perlu sekali bagi baginda datang juga ke rumah Abu Bakar As-Siddiq pagi atau petang. Maka ketika telah diizinkan bagi baginda untuk pergi (hijrah) ke Madinah, kami tidak pernah terkejut melainkan ketika baginda datang ke rumah kami waktu Zohor, lalu kedatangan baginda itu dimaklumkan kepada Abu Bakar. Berkata Abu Bakar,:Nabi Muhammad SAW tidak akan datang pada waktu ini melainkan kerana ada urusan yang sangat penting. Ketika Nabi saw. masuk ke tempat Abu Bakar, baginda

Jom Ngaji

Monday, November 14, 2011 · 1 comments

Bukit Belah Dungun

Saturday, November 12, 2011 · 3 comments

Assalamu'alaikum kepada pembaca-pembaca Blog Siakappaka, kali ini penulis ingin menceritakan tentang lokasi memancing siakap merah di Dungun, lokasi ini diberi nama Bukit Belah yang popular disebut-sebut oleh kaki-kaki pancing di Dungun. Baiklah Bukit Belah terletak di muara sungai Kuala Dungun, berhadapan Bandar Kuala Dungun dan tepi Laut China Selatan dimana tempat pertembungan air laut dengan air sungai.

Sememangnya tersohor dengan kedamaian, dihiasi pasir putih, rimbunan pokok-pokok dan permukaan sungai yang berbatu-batu yang menarik minat si ikan siakap merah, tanda, siakap putih, kaci, kurai, pari dan kerapu, lebih masyhurnya lagi lokasi ini terletak di Kampung Balik Bukit Seberang Pintasan Dungun Terengganu yang berlatarbelakangkan

kerapu 200kg

Friday, November 4, 2011 · 2 comments

IKAN GERGASI. Seorang nelayan tidak menyangka memperoleh wang sebanyak RM16,000 selepas kejayaan menangkap seekor kerapu gergasi. Ikan seberat 200 kilogram (kg) itu

N9 Menang, Kecewa

Sunday, October 30, 2011 · 4 comments

Reaksi penyokong-penyokong setia Terengganu di luar Stadium Shah Alam sebelum dan semasa aksi perlawanan akhir Piala Malaysia di Shah Alam, sekaligus berakhir dengan

Peteh Tranung Peteh

Sunday, October 23, 2011 · 1 comments

Pemain Terengganu meraikan jaringan gol kedua pasukan menentang Selangor malam tadi yang disumbat Mohd Ashaari Samsudin (kiri). - Foto Makhzan

Terengganu 2 Selangor 1, Negeri Sembilan 2 T-Team 1. Terengganu menang agregat 4-1 manakala Negeri Sembilan menang agregat 6-3, Terengganu dan Negeri Sembilan enggan menyerah mudah apabila mempertahankan modal selesa masing-masing untuk gah layak ke final Piala Malaysia dengan menyambung rentetan kemenangan, malam tadi.

Sebagai anak jati Dungun Terengganu, semestinya aku akan sokong kaw! kaw! punya, haha... Peteh! Tranung! Peteh!...

Double Selungsung

Saturday, October 22, 2011 · 1 comments

Bergaya... Pak Ripin bersama selungsungnya yang berjaya dipancing beliau di Sungai Dungun Terengganu dengan berumpankan gewang pada petang semalam 21 Okt 2011. Untuk pengetahuan, Selungsung dan Ungah(siakap merah) adalah spesies ikan pemangsa yang sangat terkenal di Sabah, spesies ini selalu disebut-sebut dan dicari-cari oleh kaki-kaki pancing di sana.

Jika di semenanjung pula selungsung lebih dikenali dengan nama panggilan umumnya siakap putih atau kakap putih yang mana merupakan ikan berhabitat air tawar dan air masin iaitu yang mendiami sungai dan laut. Diet utamanya adalah anak-anak ikan termasuk anaknya, ketam angin dan juga udang.

Ungah 600g

· 1 comments

Assalamu'alaikum salam sejahtera dan salam satuUU...... malaysia haha, seperti mana sedia maklum dan mungkin juga di luar sana tidak mengetahui, ungah adalah sejenis ikan pemangsa, yang terkenal di Sabah, manakala di semenanjung ia lebih dikenali dengan nama umumya

Galah Sungai Durian Mentangau

Thursday, October 20, 2011 · 0 comments

Assalamu'alaikum, hari ini jam 2.30pm kami(Hadi, Zeman & Pak Ripin) tiba di sungai Durian Mentangau Dungun Terengganu, cuma kali ini kami mencuba di kawasan pendalaman lagi berhampiran dengan sangkar ikan tilapia dan patin milik seorang

Barramundi Vs Hampala

Wednesday, October 19, 2011 · 0 comments

Pic yang diambil melalui rakan facebook "Barramundi Vs Hampala", rekod Siakap Merah 2.5kg, masa bertarung hanya tak sampai 1 minit. Kepada member-member pancing, klik pada nama beliau Barramundi Vs Hampala untuk mengenali dan menjadi rakan facebooknya.

Hikmah Sujud

Tuesday, October 18, 2011 · 0 comments

HIKMAH SUJUD (ALLAH MENGHARAMKAN API NERAKA UNTUK MEMAKAN BEKAS SUJUD)

Diriwayatkan di dalam Shahih Al Bukhari, bahwa para sahabat bertanya: "Wahai Rasulullah, apakah kelak kita dapat melihat Rabb kita"?, maka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: "betul, sebagaimana kalian melihat matahari jika tidak ada awan apakah matahari itu terlihat jelas?, maka para sahabat menjawab: "tentu sangat jelas wahai Rasulullah", dan Rasul berkata: "bagaimana kalian melihat bulan purnama yang tidak diliputi awan"?, sahabat menjawab: "pasti sangat jelas wahai Rasul", maka Rasulullah berkata: "seperti itulah kalian akan melihat Rabb kalian".

Ketika di mahsyar, di saat manusia dimuntahkan keluar oleh bumi, maka diiringlah orang-orang yang menyembah selain Allah ketika mereka ditanya: "siapakah yang kalian sembah", maka di saat itu muncullah sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah dan mengikuti sembahannya masing-masing, mereka diiring dan pisahkan dari kelompok yang lainnya.

Tersisalah muslimin muslimat dan mereka diberi kemuliaan oleh Allah, dan Allah singkapkan sedikit tabir cahaya keagunganNya, cahaya kewibawaanNya. Dan ketika ditanyakan kepada mereka: "Mengapa kalian masih disini?", sedangkan yang lain telah pergi, maka mereka menjawab: "kami belum berjumpa dengan Rabb kami", dan ketika ditnya: "apakah kalian ingin melihat Rabb kalian?", mereka menjawab: "ya, jika Rabb kami

Tumpang Tuah

Monday, October 17, 2011 · 0 comments

Shahrul, Mohamad Irwan bawa pulang wang tunai RM20,000.

Seekor kerapu seberat 16.74 kilogram (kg) memberi rezeki buat seorang anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Shahrul Che May apabila dinobatkan juara pertandingan memancing Pusingan Akhir Grand Slam (GS) Gp Joran 2011, Dungun, Ahad lalu.

Kemenangan itu membolehkan beliau membawa pulang wang tunai RM20,000 yang sekali gus mengalahkan 600 peserta Kategori Laut yang mengambil bahagian. Juruteknik dari Shah Alam itu mengakui kemenangannya dalam pertandingan boleh diibaratkan rezeki

Hadiezri, Ahmad Nizam menang besar, puas

· 0 comments

DUA pertandingan memancing kategori pantai yang disertainya selang seminggu memberikan Hadiezri Abdul Khalib rezeki lumayan apabila berjaya mengumpul RM7,000. Kejayaan membawa pulang RM4,000 selepas muncul tempat ketiga kategori pantai dengan ebek seberat 1.4 kilogram di pusingan akhir Grand Slam GP Joran Berita Harian di Kuala Dungun.

Kejayaannya itu menjadi pelengkap gelarannya sebagai jagoan pantai kerana seminggu sebelum itu, Hadiezri, 27, muncul pemenang tempat kedua acara memancing pantai dengan wang kemenangan RM3,000 ketika mengambil bahagian dalam satu pertandingan

Galah & Belida

Wednesday, October 12, 2011 · 1 comments

Assalamu'alaikum, 12/10/2011 Jam 2.30pm Bro Stopa, anaknya dan Bro Hadi turun memancing di Sungai Durian Mentangau Dungun Terengganu, hasilnya beberapa ekor udang galah dan ikan belida yang berjaya dipancing oleh mereka dengan berumpankan cacing dan hirisan jantung ayam.

Info: Ikan belida senang dipancing menggunakan umpan cacing atau udang kecil, belida ialah sejenis spesies ikan yang boleh hidup di sungai tenang dan tasik. Ia boleh dijumpai di India, Thailand, Borneo, Malaysia, Brunei Darussalam dan Sumatera. Kepentingan utama ikan belida ialah sebagai ikan akuarium. Ikan belida ini tiada sisik, kalau ada pun sedikit sahaja. Tulangnya banyak dan

Sejarah Awal Dungun

Monday, October 10, 2011 · 0 comments

Assalamu'alaikum... selain info mengenai ikan dan memancing, ada lebih baik ingin aku nak kongsikan info sejarah yang tidak ada dalam buku sejarah sekolah rendah dan menengah, memandangkan aku ini anak jati Dungun Terengganu ingin aku postkan info sejarah awal Dungun.

Sejarah awal pemerintahan Dungun kabur, namun begitu dipercayai telah ada pembesar Daerah (kalangan kerabat diraja Terengganu) menguasai kawasan Dungun. Ini berdasarkan kepada campurtangan Tengku Wook Dungun dalam pergolakan antara Tengku Omar dan Tengku Mansur untuk menguasai takhta Kerajaan Terengganu. Campur tangan ini tidak berhenti setakat ini saja malah berlarutan hingga kepada anakanda Sultan Mansur II iaitu Sultan Muhamad I (1837 - 1839 Masehi) yang meminta bantuan dari Tengku Hitam Dungun memerangi Sultan Omar untuk merampas balik takhta kerajaan. Menurut Mubin Sheppara dalam Journal Malayan Branch Royal Asiatic Society Vol.XXII Part.3 pada pertengahan abad ke 14 Masehi, Dungun yang telah wujud pun bersama-sama

Juara GS Pulang Bergaya

Sunday, October 9, 2011 · 0 comments

Oleh Nasir Abd Wahab dan Zulhilmi Hat

Kereta Alza, Wang Tunai RM10,000 Milik Mazli

HASRAT Mohd Mazli Abdullah untuk menukarkan kereta lama kepada kereta baru yang digunakan hampir 10 tahun akhirnya menjadi kenyataan apabila beliau muncul juara pertandingan memancing Pusingan Akhir Grand Slam (GS) GP Joran 2011 Kategori Pantai di Kuala Dungun, Terengganu, Ahad lalu.

Mula menyimpan impian untuk memiliki kereta baru sejak 2005, beliau mula berazam menyertai pertandingan memancing anjuran Unit Joran Berita Harian yang menawarkan hadiah berupa kereta kepada pemenang GS. Lalu berkat usaha dan tawakal, ia akhirnya membuahkan hasil apabila beliau mampu menaikkan ikan ebek seberat 1.5 kilogram (kg) di kawasan memancing khas yang menempatkan 21 peserta ranking lain, sekali gus menobatkan beliau antara layak memenangi hadiah kenderaan pelbagai guna (MPV) PERODUA Alza bernilai RM63,000 itu.

Mazli, 33, berkata, kereta PROTON Saga yang dibeli pada tahun 90-an adalah kereta paling lama berkhidmat kepadanya dan satu-satunya kenderaan rasmi berulang-alik dari tempat kerjanya di Besut. “Kini sudah tibanya kereta lama itu berehat dan akan ada pengganti yang baru hasil hobi memancing sejak kecil lagi. Berbaloi juga terjebak dalam aktiviti hanyir ini hingga menghadiahkan sebuah kereta yang

7 Jenis Wajah Mayat Di dalam Kubur

· 0 comments

1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat. Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah. Kawan-kawan syirik ini jangan buat main-main, dosa yang paling besar dalam Islam. Kekal dalam neraka selama-lamanya.

2. Mayat yang mukanya berbentuk babi. Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Perbuatan keji dan mungkar ini banyak, bukan hanya berduaan ditempat gelap, minum arak, berjudi sahaja. Tak tutup aurat juga perbuatan keji. Bayangkanlah sejak dari baligh lagi kawan-kawan tak pernah tutup aurat, berapa banyak dosa yang telah dikumpulkan. Siksa api neraka amat pedih oii.... Kalau kawan-kawan nak tahu bagaimana rasa 1/70 bahang (kalau tak silap) api neraka kawan-kawan cubalah cucuh hujung jari kawan-kawan dengan api, macam mana rasanya? Boleh tahan tak?

3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam. Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa.

4. Mayat yang perutnya buncit dan meletup. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram. Harta yang haram banyak contohnya. Antaranya mencuri... harta

Kampung Tenggiri

Monday, October 3, 2011 · 0 comments

Oleh Rosli Ilham
bhnews@bharian.com.my
2011/10/01


Perairan Katuk Barat jadi pilihan pemancing, lubuk pelbagai spesis ikan.

PERAIRAN Katuk Barat sudah tidak asing bagi kebanyakan kaki pancing dan nelayan di Dungun, Terengganu. Ini kerana lokasi itu dikatakan menjadi tempat spesies tenggiri berkampung. Lokasi yang terletak kira-kira 30 minit perjalanan ke arah barat dari Pulau Tenggol adalah lubuk tenggiri bermain lebih-lebih lagi pada September dan Oktober iaitu musim terawal spesis itu berkampung.

Namun, bagi mereka yang tidak pernah sampai ke perairan ini, usah menyangka umpan mereka mudah diragut. Andai kurang mahir mengikat tali perambut atau seumpamanya, spesis tenggiri akan menjauhkan diri lebih-lebih lagi jika pemancing tidak menggunakan umpan segar, Jika bernasib baik, siapkan diri untuk memerah keringat.

Baru-baru ini, sekumpulan pemancing diketuai Azri Hashim Aladin, 32, dan tiga sahabatnya Zamri Rahman,40; Zainudin Jusoh,39 dan Tarmizi Zaid, 33, sepakat menduga lokasi itu. “Selama tiga hari dua malam di perairan itu, sebanyak 53 ekor tenggiri bersaiz empat hingga 10 kilogram berjaya kami tumpaskan sehingga jenuh memasang Appolo mencari umpan selayang dan kekacang segar,” kata

Doa & Caranya

Sunday, October 2, 2011 · 0 comments

“Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) yang perlahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas”. (Surah al-‘Araf, 55).

Antara dalil-dalil yang berkaitan dengan ibadah doa ini:
1. “Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu”. (Surah Ghafir, 60).

2. “Berdoalah kamu kepada Allah dalam keadaan kamu yakin dengan kemustajabannya. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari jantung hati yang lalai dan alpa” (Riwayat al-Tirmizi, dinilai sahih oleh al-Albani).

3. Sentiasa doa dimustajabkan untuk seorang hamba Allah selagi mana dia tidak berdoa untuk membuat sesuatu dosa, atau memutuskan silaturrahim, selagi dia tidak tergopah-gapah. Ditanya kepada baginda : Apa itu tergopoh-gapah ? . Sabda baginda : Apabila dia berkata : aku telah pun berdoa ! aku telah pun berdoa !, tetapi aku tidak nampak pun dimustajabkan untukku, lalu

Kisah Pendakwah dengan Mubaligh Kristian

Saturday, October 1, 2011 · 2 comments

Satu hari di majlis hi-tea Inter Faith Gathering di sebuah restoran mamak……
Missionary : Mengapa orang Islam, dia sembah kotak hitam?
Pendakwah : Salah tu bro. Umat Islam sembah ALLAH bukan kotak hitam.
Missionary : Bukankah orang Islam sembah menghadap ke Kaabah, satu kotak berwarna hitam? Apakah ALLAH itu dalam Kaabah?

Belum sempat pendakwah menjawab …. Handphone N95 missionary berbunyi ….. Missonary menjawab panggilan telefonnya …. Pendakwah sabar menanti ….. Setelah Missionary selesai menjawab panggilan di N95-nya, dia merenung kepada Pendakwah …. Pendakwah tersenyum ….
 
Missionary : Mengapa tersenyum? Bila awak hendak jawab soalan saya?
Pendakwah : Erm … perlukah saya menjawab soalan awak?
Missionary : Awak tak ada jawapan?
Pendakwah : Bukan itu maksud saya. Tadi saya cuba gunakan teori yang awak gunakan untuk membuat soalan yang awak ajukan kepada saya. Saya dapati awak kurang siuman.
Missionary : Mengapa awak cakap begitu?
Pendakwah : Tadi saya lihat awak bercakap seorang diri, ketawa dan tersenyum seorang

Berita Pancing Dari Dungun

Wednesday, September 28, 2011 · 0 comments

Tunggu kaki pancing...
Oleh Rosli Ilham
Joran - Berita Harian

60 bot bawa pemancing pusingan akhir Grand Slam GP Joran 2011.

SEBANYAK 60 buah bot sudah sedia bagi membawa peserta kategori laut pada Pusingan Akhir Grand Slam GP Joran 2011 yang akan berlangsung di Kuala Dungun, Terengganu pada 1 dan 2 Oktober depan. Pengerusi Persatuan Nelayan Kawasan Dungun, Mohamad Abd Ghani berkata, pihaknya melalui 10 Ahli Lembaga Pengarah (ALP) telah menemui pemilik-pemilik bot bermula Ahad lalu.

Menurutnya, setakat ini sebanyak 60 buah bot di sekitar Kuala Dungun telah menyatakan persetujuan mengalas cabaran membawa peserta pusingan Akhir Grand Slam GP Joran kali ini dengan mengenakan beberapa syarat kepada pemilik bot.

“Antara syarat pemilik perlu memastikan bot mereka berada di dalam keadaan baik dan selamat digunakan termasuk memastikan lampu keselamatan bot berfungsi dengan baik. Pemilik bot juga perlu melabuh dan menggerakkan bot apabila diarahkan peserta

Al-Qur'an Pedoman Bagi Manusia

Monday, September 26, 2011 · 1 comments

Mengapa Kita Membaca Al-Quran, sedangkan kita tidak memahami sepenuhnya apa yang di baca? Ini adalah satu kisah yang sangat menarik. Semoga dengan cerita ini hati anda akan terbuka tentang membaca Al-Quran. Kisah ini dipetik daripada kisah yang ditulis dalam Bahasa Inggeris.

Ada seorang Atuk tua tinggal bersama cucu lelakinya di sebuah bukit di pendalaman. Setiap pagi Atuk bangun awal pagi duduk di meja makan dan membaca Al-Quran. Cucunya ingin menjadi seperti Atuk & meniru seberapa boleh akan bacaan yang dibaca oleh Atuknya. Pada suatu hari cucunya bertanya, ‘Atuk! saya cuba membaca Al-Quran macam Atuk baca tapi saya tak faham pun & jika saya faham sekali pun saya akan lupa sebaik sahaja saya menutupinya.

Apa bagusnya bila kita membaca Al-Quran?’
Sedang orang tua itu meletakkan arang batu ke dalam dapur pemanas badan, dengan

Kemusykilan Aurat dengan Saudara Mara

Thursday, September 22, 2011 · 0 comments

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. " (Al-Nur : 31)

Dari ayat yang dinyatakan di atas ini, tidak ada sepupu atau anak-anak dari bapa atau ibu saudara, maka aurat dan batas pergaulan antara sepupu lelaki dan sepupu perempuan sepertimana bukan mahram. Aurat bukan mahram bagi lelaki ialah antara lutut sehingga pusat dan perempuan seluruh anggota badannya kecuali tapak tangan dan mukanya sahaja. Bagi lelaki walaupun batas auratnya antara lutut sehingga pusatnya, maka lebih baiklah ia berpakaian sempurna sebagai adab mendepani tetamu dan perempuan yang

Solat

Friday, September 16, 2011 · 0 comments

Apa khabar rakan-rakan semua? Semoga sentiasa sihat hendaknya. Solat itu tiang agama, solat adalah amalan pertama yang akan disoal. Rasulullah S.A.W bersabda “Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya dia menegakkan agama, sesiapa yang meninggalkannya dia meruntuhkan agama... “Siapa yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja, maka sesungguhnya dia telah kufur dengan nyata”.-HR Bukhari dan Muslim.

Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w., bersabda: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisabkan seseorang pada hari qiamat mengenainya ialah sembahyangnya jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntung dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah dia.

Kiranya terkurang dari sembahyang fardunya sesuatu, Tuhan berfirman: “Periksalah, adakah hambaku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain.”

Monyet & Ikan

Thursday, September 15, 2011 · 0 comments

Suatu hari, seekor monyet yang sedang kehausan pergi ke sebuah kolam untuk minum bagi menghilangkan dahaganya. Ketika dia hendak minum, tiba-tiba perhatiannya tertumpu pada seekor ikan koi yang sedang berenang di dalam kolam tersebut. Lalu ia berfikir “Kasihan sekali ikan ini, ia pasti memerlukan pertolongan.” Dengan tidak berlengah, si monyet segera menghampiri ikan tersebut terus mengangkat dan meletakkannya di atas darat.

Monyet itu kemudian berkata dalam hatinya, “Sekarang pasti kamu merasa lebih selamat.” Tidak lama kemudian, ikan tersebut pun mati. Si monyet kebingungan memikirkan hal ini. “Bukankah aku telah menolongnya, bukankah ia sekarang telah berada di tempat yang lebih baik, lalu mengapa ia mati?” Si monyet berkata kepada dirinya sendiri.

Rasionalnya: Banyak di antara kita yang bertindak seperti monyet tersebut, yang menganggap tindakannya mengangkat ikan tersebut ke darat sebagai tindakan menolong kerana dia melihat dari kaca matanya sendiri yang tidak dapat berenang. Keadaan ikan yang tercungap-cungap semasa berada di atas darat semakin menyakinkan dirinya bahawa ikan tersebut sangat memerlukan pertolongan, kerana dia menganggap ikan

Kisah Pisang

· 0 comments

Hayati kisah ini: Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari.

Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci. Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastic berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.

“Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya” beritahu Cikgu Maryam. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.

Suami Hebat

Tuesday, September 13, 2011 · 0 comments

Prof. Dr. Baltaji dalam bukunya "Fiqh al-Mar'ah" menjelaskan, ada 10 sifat suami yang hebat.

1. Imam Solat. Suami yang mampu menjadi imam dalam solat adalah amat jelas mampu memimpin rumah tangganya.
2. Mengajarkan ilmu-ilmu agama.
3. Suami yang matang.
4. Bertanggung jawab.
5. Suami yang ‘independent’.
6. Mempunyai prinsip dan pendirian yang jelas.
7. Melindungi anak dan isterinya.
8. Jadilah suami serba boleh.
9. Boleh membaca al-Quran.
10. Disenangi oleh orang sekelilingnya.

Semoga kita tergolong dalam lingkungan suami-suami yang hebat atau memiliki suami yang hebat. Kalu belum cukup jom kita usahakan...


sumber : Ustaz Izhar Arif (UKM/Mursyid Imam Muda)

Terpaksa Berbogel Ke Sekolah

Sunday, September 11, 2011 · 0 comments

Kesian... Kita biasa mendengar murid-murid ke sekolah dengan berjalan kaki, tetapi lain halnya yang berlaku di Sumba Timur, Nusa Tenggara Timur apabila murid sekolah rendah di sini terpaksa mengharungi arus deras sungai semata-mata untuk menuntut ilmu.

Itulah pemandangan biasa yang berlaku setiap pagi apabila kira-kira 20 murid Sekolah Rendah Inpres (SDI) Maulumbi, Mukim Kanbera terpaksa berenang dalam keadaan telanjang bagi mengelakkan pakaian seragam dan buku sekolah mereka basah.

Bukan sahaja perlu mengenepikan rasa malu, murid-murid berumur tujuh tahun hingga 15 tahun itu juga terpaksa menyeberangi arus deras Sungai Maulumbi yang turut dihuni buaya untuk pergi dan balik dari sekolah. Pelajar-pelajar itu terpaksa menanggalkan pakaian

Kerapu 168kg

Thursday, September 8, 2011 · 2 comments

Kerapu gergasi sepanjang 6 kaki/2 meter dan seberat 168 kg dijual oleh peniaga Tan Kah Seng pada harga RM7,560 di pasar Lebuh Cecil Butterworth, Pulau Pinang kepada pemilik restoran, Che Kean Ghee.

Kerapu ini ditangkap di perairan Teluk Bahang pada Khamis awal bulan lepas. Penjual ikan berkenaan, Tan Kah Seng berkata, seramai lapan nelayan terpaksa memerah keringat untuk menangkap ikan berkenaan menggunakan pukat.

Kalau anda semua masih ingat lagi berita ini sama seperti berita tahun lepas bulan yang sama(ogos) seekor ikan kerapu gergasi sepanjang 2 meter dan berat 148 kilogram berjaya ditangkap oleh seorang nelayan di Pantai Remis, Ipoh. Agak-agak anda semua lah, nak buat masakan apa dengan ikan gergasi ni, mungkin juga anda tak lalu nak makan, tengok pun dah naik takut, mesti mahal masakan kerapu ni di restoran Che Kean Ghee.

Buaya Raksasa

Tuesday, September 6, 2011 · 2 comments

Assalamu'alaikum semua, berita mengejutkan dunia, buaya raksasa berukuran 6,4008 meter 21 kaki seberat sekitar 1 tan, yang berjaya ditangkap di Bunawan Filiphina pada Sabtu (3/9/2011) malam.

Terkejut juga aku melihat buaya sebesar ni, menunjukkan masih ada lagi buaya yang sebesar ni di dunia ini mungkin ada yang lebih besar lagi yang belum ditemui. Apa pun kepada kaki-kaki pancing semua termasuk aku, berhati-hatilah memancing banyakkan berdoa selalu sebelum, semasa dan selepas memancing, Sekian.

TRIBUNNEWS.COM, BUNAWAN - Seekor buaya raksasa berukuran 6,4008 meter, yang dikhawatirkan akan menyerang warga desa berhasil ditangkap setelah perburuan selama tiga minggu. Seperti dilansir The Sun, bahawa buaya raksasa pemangsa ini yang

Salam Aidilfitri

Wednesday, August 24, 2011 · 1 comments

bulan ramadhan hampir kepenghujung
hari lebaran bakal menjelma
tangan dihulur jari sepuluh disusun
mohon

Puasa Ramadhan & Kelebihannya

Thursday, August 18, 2011 · 0 comments

Assalamu'alaikum... Alhamdulillah, sekarang kita telah masuk pada hari ke 18 Ramadhan 1432H hari dan peringkat keampunan dari Allah Ta'ala, mudah-mudahan kita semua dapat menjalani amalan-amalan ibadah dengan lebih mantap lagi, di sini ingin saya nak kongsikan sedikit maklumat yang dipetik dari halaman blog Ustaz Sham Dungun Terengganu. Puasa di bulan Ramadhan tidak boleh ditetapkan begitu sahaja bahkan ia wajib diketahui melalui melihat anak bulan atau telah cukup 30 hari bulan sya'aban.

Sabda Rasulullah:

لا تقدموا رمضان بيوم أو يومين صوموا لرؤيته وأفطروا لرؤيته فإن غم عليكم فإكملوا عدة شعبان ثلاثين يوما

Yang bermaksud : Jangan kamu mendahului puasa dan berbuka puasa sehari atau dua hari sebelum tiba bulan ramadhan dengan cara melihat anak bulan, jika tidak kelihatan maka hitunglah sehingga cukup 30 hari dalam bulan sya'aban.

Dan ketahuilah bahawa kefardhuan puasa di bulan Ramadhan telah difardhukan pada tahun kelapan hijrah, dan Rasulullah sallallahualaihiwasallam telah berpuasa bulan Ramadhan sebanyak 9 tahun dan wafat selepasnya. Dan kewajipan berpuasa dikira sebagai satu kewajipan di atas semua orang Islam sama ada alim ataupun jahil, maka barangsiapa yang mengingkari akan kewajipannya maka dia

Mencari Muka Surat Dalam Al-Quran

Tuesday, August 9, 2011 · 0 comments

Al-Quran adalah peninggalan Rasulullah kepada kita semua umatnya. Ada 2 benda yang Nabi Muhammad s.a.w tinggalkan kepada kita iaitu Al-Quran dan juga Sunnah untuk kita semua amalkan. Berapa kali korang baca Al-Quran sehari? 1 kali? 2 kali atau dalam solat sahaja? Pahala paling senang nak dapat adalah melalui pembacaan Al-Quran kerana setiap huruf diberikan 10 pahala, tambahan pula Al-Quran adalah kalam Allah (datang daripada Allah bukan dicipta dari manusia).

Hari ini 9 Ramadhan 1432H, di hari dan bulan yang mulia ini marilah kita sama-sama berkongsi tips-tips bagaimana cara yang mudah untuk mencari dan menghafal muka surat setiap juzuk di dalam Al-Quran. Memang menakjubkan kerana hanya dengan menggunakan formula matematik ringkas, kita dapat tau muka surat setiap juzuk dalam Al-Quran. Mari kita cuba, Jom sama-sama kita belajar...

Beberapa Perkara Yang Dibolehkan Bagi Orang-Orang Yang Berpuasa (Sambungan)

Monday, August 8, 2011 · 0 comments

5. Mengeluarkan darah, transfusi darah dan suntikan yang tidak mengandung makanan.

Selama kondisi kita baik-baik saja, dan tak membawa mudhorot bagi diri kita, setelah kita donor darah, maka diperbolehkan donor darah saat berpuasa. Selain itu jika kita disuntik namun suntikan yang tidak dimaksudkan sebagai makanan.maka hal ini juga diperbolehkan bagi orang yang berpuasa.

6. Berbekam.

Bekam atau hijamah adalah teknik pengobatan dengan jalan membuang darah kotor (racun yang berbahaya) dari dalam tubuh melalui permukaan kulit. Perkataan Al Hijamah berasal dari istilah bahasa arab : Hijama (حجامة) yang berarti pelepasan darah kotor. Sedangkan dalam bahasa Inggris disebut dengan cupping, dan dalam bahasa melayu dikenal dengan istilah Bekam. Di Indonesia dikenal pula dengan istilah kop atau cantuk.

Dahulu berbekam merupakan salah satu pembatal puasa, namun kemudian dihapus dan telah ada hadits shahih dari Nabi, bahwa beliau berbekam ketika puasa. Hal ini berdasarkan riwayat dari Ibnu Abbasd :“Sesungguhnya Nabi berbekam, padahal beliau sedang berpuasa” [HR. Bukhari 4/155].

7. Mencicipi makanan.

Hal ini dibatasi, yaitu selama tidak sampai di tenggorokan berdasarkan riwayat dari Ibnu Abbas : “Tidak mengapa mencicipi sayur atau sesuatu yang lain dalam keadaan puasa, selama tidak sampai ke

Beberapa Perkara Yang Dibolehkan Bagi Orang-Orang Yang Berpuasa

Sunday, August 7, 2011 · 0 comments

1. Memasuki waktu subuh dalam keadaan junub.

Diantara perbuatan Nabi adalah masuk fajar dalam keadaan junub karena jima’ dengan isterinya, beliau mandi setelah fajar kemudian shalat. Dari Aisyah dan Ummu Salamah -Radhiyallahu ‘anhuma- : “Sesungguhnya Nabi memasuki waktu subuh dalam keadaan junub karena jima’ dengan isterinya, kemudian ia mandi dan berpuasa”. [HR. Bukhari 4/123, Muslim 1109].

2. Bersiwak/Menggosok gigi.

Rasulullah bersabda: “Seandainya tidak memberatkan umatku, niscaya aku suruh mereka untuk bersiwak setiap kali wudlu”. [HR. Bukhari 2/311, Muslim 252].

3. Berkumur dan Istinsyaq (memasukkan air ke hidung).

Karena beliau berkumur dan ber-istinsyaq (memasukkan air ke hidung) dalam keadan puasa, tetapi melarang orang yang berpuasa berlebihan ketika ber-istinsyaq.

Rasulullah bersabda : “… Bersungguh-sungguhlah dalam beristinsyaq kecuali dalam keadaan puasa”. (HR. Tirmidzi 3/146).

4. Bercengkrama dan mencium isteri.

Aisyah -Radhiyallahu ‘anha- berkata:

Ramadhan Kareem

Thursday, August 4, 2011 · 0 comments

Daripada Zaid bin Khalid al-Juhani r.a, Nabi SAW bersabda (yang bermaksud) : "Sesiapa yang memberi makanan kepada seseorang untuk berbuka puasa, nescaya ia mendapat ganjaran yang sama dengan orang yang berpuasa itu."

Dalam hadith yang lain, siapa yang berpeluang dia diampunkan dosa dan dimasukkan ke dalam syurga. Sahabat bertanya “siapakah orang itu?. Jawab Nabi “‘orang yang beri makan orang berpuasa”. Allah ampun dosa orang yang beri makan orang berpuasa. Seteguk susu atau sebiji buah kurma pun sudah cukup untuk dapat kelebihan.

Siapa memberi makan kepada orang yang berpuasa , pahalanya seperti memerdekakan hamba dan diampunkan dosanya .”Berkata sahabat : Bagaimana jika kami tidak dapat memberi makan orang yang berpuasa (berbuka puasa) ya Rasulullah ? Nabi bersabda : “ Allah memberi pahala kepada orang yang memberi seteguk susu atau

Salam Ramadhan Al Mubarak

Monday, August 1, 2011 · 3 comments

Dikesempatan pagi yang mulia ini kami dari group Siakappaka ingin mungucapkan Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak 1432 Hijrah. Sekarang ini kita berada pada hari pertama bulan mulia, bulan yang dirindui, bulan yang dibuat janji untuk mentaati Allah sebanyak-banyaknya, bulan yang amat sesuai untuk kita menambah bekalan serta mengharap keredhoan Allah.

Ramadhon merupakan penghulu segala bulan, ia adalah bulan yang dipenuhi dan dilimpahi dengan segala keharmonian. Di dalamnya terdapat satu malam yang terlebih baik dari seribu bulan iaitu malam lailatul qodar yang dinantikan. Ramadhon adalah bulan penyucian jiwa dari kesalahan dan dosa-dosa, bulan yang penuh keberkatan, bulan yang awalnya rahmat, pertengahannya pengampunan dan akhirnya selamat dari

Casting Siakap Merah

Sunday, July 31, 2011 · 1 comments

Semoga terhibur...
Video 1


Video 2

Ramadhan Menjelma Lagi

Tuesday, July 26, 2011 · 0 comments

5 hari lagi kita akan menyambut bulan Ramadhan, bulan mulia, bulan penghulu segala bulan, bulan yang dilimpahi dengan kebahagiaan dan kasih sayang. Ramadhan yang pada Nya terdapat satu malam yang sungguh agung yang lebih baik dari seribu bulan, ramadhan juga merupakan bulan untuk seseorang mensuci hati daripada kekotoran maksiat serta kealpaan, ianya merupakan bulan berkat, bulan yang awalnya rahmat pertengahanya pengampunan dan akhirnya selamat dari api neraka.

Ramadhan bulan ibadah, bulan kebajikan, bulan al-quran.. bukan bulan untuk makan dan minum secara bermewah , bukan bulan untuk bersantai, bukan untuk tidur, bukan untuk berperap tanpa melakukan sebarang kerja ibadah.. bahkan ianya merupakan bulan zuhud yakni menyekat nafsu daripada mendapat kemewahan dan keseronokan berlebihan.

Tanamkanlah azam dalam hati, kita ingin mengikuti jejak langkah nabi Muhammad yang pernah melalui ranjau berduri selama dua bulan dapur rumahnya tidak berasap kerana ketiadaan makanan. Baginda pada hari kebisaanya hanya makan sembilan suapan pada pagi dan Sembilan suapan pada petangya, itu sahaja.. tidak lebih dari itu.., ingatlah firman Allah yang bermaksud: “tiadalah kehidupan dunia ini kecuali

Funny Fishing Day!

Monday, July 18, 2011 · 0 comments

Funny video about fishing and some of the obstacles that you may encounter, haha, Hope you enjoy and laugh.

Bill Dance, Funny Fishing

Thursday, July 14, 2011 · 0 comments

Sekadar untuk tontonan semua... semoga terhibur & ketawa...

Kakap Merah Paka

Thursday, July 7, 2011 · 3 comments

Kakap Merah atau Siakap Merah atau pun di kenali sebagai Ungah (di Sabah dan Sarawak) termasuk salah satu jenis ikan yang juga menjadi target utama sebahagian pemancing seperti aku, ikan ini telah berjaya ku pancing semalam di perairan sungai Paka Dungun.

Bentuk tubuhnya bulat pipih memanjang, bersisik merah serta mempunyai sirip di bahagian punggung dan di bawah perut. Sebagai ikan pemangsa, ikan kakap merah ini dilengkapi dengan gigi tajam untuk mengkoyak mangsa dan karakternya pula gemar menyergap mangsa.

Spisis ini merupakan ikan dasar yang adakalanya hidup berkelompok dan adakalanya tidak, ia juga gemar hidup di batu-batuan dan rumpun-rumpun akar pokok (Paya Bakau).

Ikan kakap merah dipanggil red snapper dalam bahasa inggeris yang boleh ditemui di lokasi terutamanya muara sungai dan laut (Kepala Tanjung).

Google earth membuktikan kebenaran Nabi SAW

· 0 comments

Sungguh Kami (sering) melihat mukamu menengadah ke langit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai. Oleh itu, palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram. Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Al Kitab (taurat dan injil) memang mengetahui, bahawa berpaling ke Masjidil Haram itu adalah benar dari tuhannya; dan Allah sekali-kali tidak lalai dari apa yang mereka kerjakan.
(Al-Baqarah : 144)

Pada tahun kedua hijrah, ketika semua arah kiblat mengarah ke Baitul Maqdis, Rasulullah Muhammad SAW yang ketika itu berada di Madinah Al-Munawarah diperintah oleh Allah SWT supaya kiblat harus diubah kepada menghadap Masjidil Haram di Mekah Al-Mukaramah. Sejak waktu itu, Masjidil Haram menjadi kiblat untuk semua umat Islam dan sejak saat itu Islam terus tersebar. Dan dengan pertolongan Allah SWT Islam meraih kemenangan, dan ramai yang memeluk Islam ketika itu termasuk

Tanggapan Salah Mengenai Nisfu Sya'ban

Tuesday, June 28, 2011 · 0 comments

Malam Nisfu Sya’ban

Bulan Sya’ban bakal menjelma dan akan disusuli pula dengan bulan Ramadhon yang mulia. Maka amat beruntunglah mereka yang memperbanyakkan amal ibadah, beruntunglah mereka yang bertaqwa kepada Allah dan menyahut kedatangan hari akhirat dengan semangat yang tinggi. Setiap amalan yang dikerjakan hamba dengan niat yang tulus ikhlas kerana Allah maka baginya atas setiap amalan kebaikan yang dilakukan mendapat sepuluh pahala, ini adalah sekurang-kurang pahala yang bakal dia perolehi, kemudian Allah Ta’ala akan gandakan pahala kepada siapa yang dia kehendaki sehingga 700 kali ganda dan kemungkinan ditambah lagi dengan berlipat kali ganda, kadang-kadang ditulis satu amalan kebaikan dengan seratus ribu dan kadang-kadang lebih dari itu lagi. Allah Ta’ala berfirman dlm Surah Al-Qosos ayat 77 yang maksudnya: “dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari kenikmatan duniawi”. Iaitu jangan kamu lupakan bahagianmu di akhirat dari kehidupan dunia.

Siapa-siapa yang membuat bekalan untuk akhiratnya di dunia ini maka dia orang yang memiliki bekalan dan siapa yang tidak menyediakan bekalan maka dia orang tidak ada bekalan di akhirat. Allah Ta'ala berfirman maksudnya

Ribut Petir Di Dungun Pula

Wednesday, June 22, 2011 · 2 comments

Assalamu'alaikum semua... sekadar untuk berkongsi cerita, awal pagi tadi aku tak dapat tidur kerana bimbang pokok besar di hadapan rumah ku takut tumbang atas rumah ku, dan aku sempat merakam sikit video ribut petir tersebut untuk dikongsikan bersama. Kepada yang tidak tahu, pada waktu awal pagi tadi 22 Jun 2011 jam 1.15am, hujan lebat dan ribut petir telah melanda di daerah Dungun Terengganu. Sekejap je pun, tak lama, lebih kurang 30 minit dan hujan terus melarat sehingga ke subuh, sama tempohnya seperti ribut yang melanda di daerah Kuala Terengganu dan Marang pada 4 hari yang lepas baru-baru ni, tapi cukup untuk menumbangkan pokok-pokok yang besar, sehingga ada di setengah tempat di Dungun ini mengalami gangguan bekalan elektrik di sebabkan pokok-pokok yang tertumbang pada kabel-kabel elektrik.

Candat Sotong & Ribut Barat

Monday, June 20, 2011 · 2 comments

Assalamu'alaikum semua, 18 Jun 2011, trip kali ini "candat Sotong" di perairan laut Marang Terengganu, kami mula bertolak pada pukul hampir 6.40pm di Jeti Kuala Marang, Marang, Terengganu. Boleh dikatakan pada hari ini berpuluh-puluh bot keluar kelaut untuk pergi mencandat sotong.

Hampir pukul 7.10pm kami telah tiba ke lokasi pertama lubuk sotong, tak sampai 12 minit, kami telah berjaya menaikkan beberapa ekor sotong mengabang yang boleh dikatakan

Terengganu Menang...

Sunday, June 12, 2011 · 7 comments

Yeahhhh GanUUUU MenanGGGG...

Assalamu'alaikum semua... sebagai anak jati Terengganu, aku merasa bangga Terengganu menjuarai Piala FA selepas menewaskan Kelantan 2-1 pada final di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam tadi.

Gol kemenangan Terengganu dijaringkan Ahmad Nordin Alias pada minit ke-109 selepas permainan berlarutan dalam masa tambahan.

Perlawanan sebelum itu terikat 1-1 dengan Kelantan mendahului menerusi gol Mohd Nurul Azwan Roya pada minit ke-79 sebelum gol sendiri oleh Mohd Daudsu Jamaluddin pada masa kecederaan membolehkan Terengganu menyamakan kedudukan.

Yeahhh Yeahhh Yeahhhh......

Kekili & Joran Yang Baik

Wednesday, June 8, 2011 · 2 comments

Belilah mengikut kemampuan. Murah atau mahal tidak menjadi masalah asalkan memberi 'perkhidmatan' terbaik untuk memancing. Namun kebiasaan yang mahal mempunyai kualiti yang agak sempurna. Jika memilih joran fikirkan adakah ia sesuai dengan gaya pancingan anda samada untuk kegunaan ke laut, sungai, muara, tasik atau sebagainya.

Material - samada gentian kaca, grafit atau gabungan karbon seperti boron atau grafit kevlar. Bahan-bahan ini sebenarnya termasuk dalam gaya pancingan anda. Jika kita memegang dalam waktu yang lama atau melakukan 'casting', perlulah anda memilih joran aksi ringan supaya tidak cepat lenguh tangan. Sesungguhnya joran jenis karbon dan grafit lebih ringan dan lebih mahal dari gentian kaca. Joran untuk kekili mendatar mempunyai bilangan cincin antara 5 ke 7.

Jumlah yang seimbang memberi lenturan yang seimbang. Ketika membeli joran hendaklah diperiksa cincin dengan teliti, walaupun baru terdapat juga cincin yang rosak atau retak yang boleh merosakkan tali. Bentuk cincin yang berkaki tiga (2 dibelakang, 1 depan), berkaki empat dan berkaki tunggal. Cincin berkaki tunggal dan berkaki tiga lebih baik kerana ia lebih elastik, ia akan dapat mengikut joran melentur tetapi cincin berkaki empat tidak dapat berbuat demikian.

Jenis pemegang joran yang popular ialah jenis gabus dan span. Pemegang gabus sedap dipandang dan sudah tentu harganya mahal sedikit. Sekiranya anda memilih joran 2 bahagian, pastikan sambungannya mestilah padu. Penyambung yang bagus akan menghasilkan bunyi 'pop' apabila ditanggalkan. Seperti joran, penghasilan kekili juga semakin hebat dan menarik, alas bebola (ball bearing) ditambah sehingga mencapai 11 biji.

Sebenarnya penggunaan alas bebola ialah untuk melancarkan pergerakkan gelendung. Sebenarnya alas bebola tidak begitu penting tetapi ia dapat memberi kelancaran apabila digunakan. Kekili juga mempunyai peraturannya sendiri seperti jika ia hanya mampu menampung kekuatan 6 kg dengan tali sebesar 20 paun tapi anda menggunakan kekuatan 30 - 40 paun kesannya akan ditinggalkan pada gigi gear dan shaf utama.

Adakalanya gigi gear tertanggal dan shaf bengkok, seterusnya ia akan mula mengeluarkan bunyi yang kurang enak didengar. Kedua-dua bahan ini amat perlu dijaga untuk penggunaan jangka panjang. Pastikan pemilihan joran, kekili serta tali bersesuaian barulah peralatan anda dapat bertahan lama.

Pari Pelor

Sunday, May 15, 2011 · 0 comments

27 April 2011/23 J.Awal 1432H Jam 6.20pm, Pari Lalat 1.2kg yang berjaya ku pancing di lokasi Pelor, Kg. Tebing Tembah, Paka Dungun, Terengganu.

Info: Ikan Pari atau nama saintifiknya Dasyatis uarnak adalah sejenis ikan yang sedap dimakan dan terdapat di seluruh dunia. Berhampiran pangkal ekor ikan pari terdapat taji yang diselitupi dengan bahan yang sama yang membentuk sisik yu, yang dikenali sebagai dermis dentikle (dermal denticles). Taji ini yang menjadi keras dan tegang apabila ikan pari merasa terancam, berbentuk seperti pisau daging bergerigi dan

Selamat Menyambut Hari Ibu / Happy Mother's Day

Monday, May 9, 2011 · 0 comments

Timang tinggi-tinggi sampai puncak atap... Cepat tumbuh gigi nanti pandai baca kitab... Bagi seorang ibu anak adalah lambang kebahagian sebuah tangga. Rumah akan sunyi tanpa riuhan suara anak-anak... Bagi seorang ibu... rela nyawanya menjadi galang ganti asalkan

Pesta Mancing Teluk Lipat

Sunday, May 8, 2011 · 4 comments


Teluk Lipat, nama pantai yang terletak di daerah Dungun Terengganu, kalau dilihat pada waktu malam sudah tentu pemandangan di sini seperti pasar malam atau pesta kerana sepanjang Pantai Teluk Lipat yang berukuran lebih 15km ini disinari dengan cahaya api dan lampu yang dipasang oleh setiap pemancing yang

Mengabang Telipot

Friday, May 6, 2011 · 0 comments


Mengabang Telipot, Pantai yang sentiasa dipenuhi oleh kaki-kaki pancing, terutama pada hari minggu. Persekitaran pantai ini amat cantik dan bersih, lihatlah keadaan air dan pantainya di sini, memang sesuai benar untuk bermandi-manda serta berkelah bersama keluarga di sini. Lokasi pantai ini terletak

Siakap Kuala Besut

Tuesday, April 26, 2011 · 2 comments

21 April 2011 jam 11.35pm Siakap Putih seberat 6kg berjaya dipancing oleh Bro Stopa di bawah Jambatan Besar, Sungai Kuala Besut, Besut, Terengganu. Bersama dengan ikan siakap ini adalah anak beliau Wan Muhammad Adif Danial Bin Wan Mustafa yang cuba mengikut jejak langkah ayahnya untuk memancing.

Siakap Kecil Di Pelor

Wednesday, April 20, 2011 · 0 comments

Rabu 19 April 2011: Gua, Pak Asin Kecik dan Pak Ripin memancing lagi di Pelor Kampung Tebing Tembah Paka Dungun Terengganu bermula

Glopac - One Heart One Family

Sunday, March 20, 2011 · 0 comments

Kenapa Pilih Minyak Pelincir Glopac?

* Teknologi penjimatan minyak yang terkini.
* Kestabilan terhadap haba yang tinggi.
* Prestasi yang bagus pada suhu yang tinggi dan juga pada suhu rendah.
* Kestabilan terhadap tindakan kimia.
* Kadar evaporasi yang rendah.
* Tahan terhadap oksidasi, suhu tinggi dan masalah "sludging"
* Kurang kehausan untuk operasi enjin yang effisien.
* Jangka hayat yang panjang dapat menjimatkan kos dan mesra alam sekitar.

* Jimat Petrol Sehingga 30% 

* Percuma Insuran Kemalangan Peribadi (PA) untuk pembelian minyak enjin GB7000,,GB9000, DIESEL KING, Nilai PA dari RM10,000 hingga RM200,000 Tertakluk kepada syarat-syarat...

* Insuran Liabiliti Produk RM3,000,000.00 

Jenis:
1) GB5000 Minyak Pelincir Galian SAE 20W-50 API SM/CF = RM78.00 

2) GB7000 Minyak Pelincir Semi-Syntetik SAE 10W-40 API SM/CF = RM108.00  

3) GB9000 Minyak Pelincir Syntetik SAE 5W-40 API SM/CF = RM216.00

4) DIESEL KING Minyak Pelincir Semi-Syntetik SAE 20W-50 API CF-4/SG = RM138.00

5) GB NANO Engine Multivitamin 150ml = RM25.00
           * Meningkatkan kuasa dan prestasi enjin.
           * Menjimatkan penggunaan minyak.
           * Mengurangkan deposit karbon.
           * Mengurangkan kehausan dan geseran.
           * Enjin yang lebih sejuk dan senang dihidupkan.
           * Membersihkan injector, palam pencucuh, karburetor, saluran dan pam minyak.
           * Meningkatkan hayat enjin, injector dan pam minyak.
           * Mengurangkan asap dan pencemaran alam sekitar.   
Penggunaan: Campurkan 5ml GB Nano untuk setiap 10 liter Petrol/Disel. Contoh: Campurkan 25ml GB Nano untuk 50 liter Petrol/Disel. 

Demo Glopac:

http://glopacoil.blogspot.com/ 

Apa Maksud Solat

Sunday, March 13, 2011 · 0 comments

Korang tahu apa adab duduk dalam tandas?
Satu, korang kena duduk macam Nabi duduk(rujuk ustaz berhampiran)
Dua, korang kena fikir macam mana nak keluar cepat, lagi cepat lagi afdal.
Satu lagi, sila tutup kepala…sekian.
Satu cerita:
Seorang pemuda telah sakit perut dan mula mencari tandas untuk membuang, dengan izin Tuhan beliau telah berjumpa dengan sebuah tandas lalu didudukinya tandas itu..
Di dalam tandas(tak payah cerita, korang semua dah tahu) selesai membuang, nak basuh air pulak takde…aku nasihatlah kat korang antara adab masuk tandas yg aku tambah, check dulu air, ade ke tak..oh..
Maka si pemuda ini tak tahu nak buat apa, najis sudah keluar, tapi punggung belum di cuci..arghhh. .sudah!!!
Lalu dia pun memakai seluar dengan perlahan-lahan, zip seluar dengan perlahan-lahan seperti pengantin baru bukak baju pasangan malam pertama dengan perlahan-lahan...oh.. dan pemuda ini keluar dari tandas dengan berjalan perlahan-lahan mencari air.
Di jalanan, dia bertemu aweks-nya, abang pergi mana? Jom tengok wayang?saya belanja he he he..
Err takpelah sayang pergilah dulu..abang ada hal ni, (isk) Lalu awek dia blah dan dia pun berjalan lagi mencari air... Teringat aku cerita gagak mencari air di padang pasir, masa aku kecik dulu, bila aku minum air dan ada pulak adik2 aku nak kongsi air tu, maka aku tinggalkan sikiiit jer air dan cakap, kalau kau nak bijak macam gagak letaklah batu dalam air ni, baru air ni penuh..ha ha ha(kisah seorang abang yg zalim..oh)
Sambung balik, maka mamat tu pergilah cari air, dan di jalanan berjumpa pulak dengan member baik dia,
"Jom makan sate kajang, gua belanja beb!!! Lu nak makan sampai pecah perut pun takpe.."
Tapi mamat terus menolak walaupun makanan kegemaran dia adalah satay..cinta satey!!!
Tiba-tiba (sambung cerita ini tidak lebih dari 350 patah perkataan..ha ha ha-tak lawak)
Sebenarnya aku nak cerita benda lain dan nak tanya korang..

INSAN... MUDAH LUPA

Wednesday, February 23, 2011 · 3 comments

Kita hidup ada akhirnya... tiada bukti yang di sekeliling kita menunjukkan manusia tidak MATI, masih berterusan hidup walaupun mula dilahirkan di zaman firaun lagi atau lebih awal daripada itu, atas kesedaran inilah kita mencari agama, mencari petunjuk dari yang maha BERKUASA, PENCIPTA kehidupan dan kematian.

Lalu... kita percaya ALLAH, yang menghidupkan dan mematikan manusia. Dari RASUL (MUHAMMAD S.A.W.-SUNNAH) dan KITAB(AL-QURAN) kita tahu berita tentang selepas kematian. Adanya balasan... SYURGA dan NERAKA. ALLAH yang Maha Pengasih, tidak membiarkan kita sendirian. Al-Quran dan As-Sunnah dibekalkan, untuk kita mencari redhoNya dan seterusnya janjiNya syurga. Mencari yang BERTENTANGAN dengan apa yang AL-QURAN dan AS-SUNNAH pandukan - NERAKAlah balasannya. Tega kah kita pada api yang membakar, menjulang-julang! Api yang memberi keazaban yang terlalu perit... tidak mampu ditanggung oleh fizikal manusia yang terlalu kerdil.

ALLAH itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Cinta Allah pada makhlukNya, melebihi cinta ibu kepada anaknya sendiri. Bukankah kita diberikan akal, jadi kita adalah manusia siuman. Bukankah kita diberikan penglihatan, lalu kita mampu melihat. Bukankah kita diberikan keupayaan untuk belajar,

Bulus

Friday, February 11, 2011 · 0 comments

10 Feb 2011, jam 9.15pm: Gambar di sebelah menunjukkan ikan bulus yang dapat ku pancing semalam, adanya bulus pada musim sekarang menandakan, musim ikan gelama dan bulus telah pun hampir dan dijangkakan (mengikut kata orang-orang lama yang berpengalaman) minggu depan akan datang sekawan gelama dan bulus yang tak terkira banyaknya melanda di pantai-pantai timur terutamanya di sini (Pantai Teluk Lipat Dungun Terengganu dan Pantai Paka).

Kepada pemancing-pemancing pantai timur atau di luar sana bersiap sedialah dengan kelengkapan memancing untuk minggu depan, InsyaAllah ada lah rezeki gelama dan bulus tu, dan semestinya minggu depan di Pantai Teluk Lipat ini akan menjadi suasana yang riuh rendah seperti pasar malam atau funfair kerana dikunjungi pemancing-pemancing yang tak terkira banyaknya tiba untuk memancing si ikan gelama, bulus dan lain-lain.

Kuku 800g

· 0 comments

10 Feb 2011, Jam 12.50pm: 800g ikan kuku yang berjaya dipancing oleh Pak Ripin di Sungai Paka Dungun Terengganu berumpankan udang. Kuku adalah dari spesies ikan gred A kategori sungai seperti ikan siakap putih dan merah, rasa isinya pula sedap yang amat sangat sesuai benar jika dimasak dengan masakkan gulai kunyit, kari dan 3 rasa, peh... memang gerenti sedap giler... Untuk pengetahuan semua, umpan ikan kuku adalah umpan gandum(roti), teritek, ayam, kulit ayam, udang dan ketam kecil(Ketam angin), 1kg ikan kuku harganya lingkungan RM30-35.

Kenangan Team Siakappaka

Monday, February 7, 2011 · 0 comments

Ikan Sembilang

Saturday, February 5, 2011 · 2 comments

Assalamu'alaikum... 2 Feb 2011, Rabu Jam 8.07pm: Ikan Sembilang seberat 2kg berjaya dipancing oleh Bro Zeman berumpankan cebisan ayam goreng, ingatkan si ikan kuku yang menyambar joran Bro Zeman, tiba-tiba ikan kuku tranfor menjadi ikan sembilang haha... tak apa lah bleh gak dibawa balik untuk dijadikan gulai kari dan goreng, peh! sehingga menjilat jari...

Penulis sertakan juga info mengenai ikan sembilang sikit... dari segi habitat ikan sembilang berbeza daripada ikan keli. Ikan sembilang tidak hidup di air tawar, manakala ikan keli pula hidup di air tawar. Itu adalah perbezaan paling ketara antara kedua-dua ikan ini.

Ada yang tidak menggemari ikan ini kerana ia berasa sedikit hanyir. Ikan ini juga dikategorikan sebagai ikan yang berlemak. Anda perlu melumurkan ikan ini dengan jus limau nipis, basuhnya dengan air asam jawa atau rendam dengan air garam selepas menyiangnya.

Bilaslah dengan air biasa, dengan cara ini ia dapat mengurangkan bau dan rasa hanyir ikan ini. Selain itu kikis kulit ikan ini untuk membuang lendir yang ada pada kulitnya. Ini juga dapat mengurangkan hanyir ikan sembilang ini.

Siakap Merah 500g

Thursday, January 27, 2011 · 6 comments

Assalamu'alaikum... hari ini jam 10.00am turunnya 3 insan group siakappaka ke sangkar ikan di Sungai Paka Dungun Terengganu untuk memancing, iaitu Bro Fairus, Pak Ripin dan Bro Hadi(Adi Kuku). Hanya joran Bro Hadi sahaja yang mengena ikan siakap merah seberat 500g tahniah diucapkan, kata beliau agak sukar juga untuk menaikkan si siakap merah ini walaupun tak sebesar mana al maklum lah siakap merah memang spesis ikan yang bekeng(ganas) suka menyelam masuk kecelah-celah batu dan akar-akar pokok bakau apabila terkena kail, nyaris terputus tali perambut Bro Hadi dibuatnya. Ini adalah berita baik bagi kaki-kaki pancing, kebiasaannya dengan ada ikan siakap merah pada musim sekarang ini menandakan hampir berakhirnya musim tengkujuh.  

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Message

Komen Terkini

    Recent Comments Widget by Jom Bina Belog

Logo

Logo
    Ya Allah tambahkanlah bagi kami rezeki yang banyak lagi halal, imam yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar dunia dan akhirat. Ya Allah terima kasih atas kehidupan kami, nafas kami, rezeki kami & segala2nya yang kau limpahkan kepada kami, kami mohon seandainya kami tak memiliki cukup waktu untuk membahagiakan orang tua kami, adik-beradik kami, jiran2 kami, sahabat2 kami dan orang2 yang kami sayang, satu pinta kami bahagiakan mereka dengan kasih sayangMu, berikan juga kami kekuatan untuk menghadapi hari2 kami. Ya Allah menangkanlah perjuangan saudara-saudara kami di Libya, Syria, Yaman, Mesir, Tunisia, Afganistan, Iraq, Palestine, Myanmar dan di seluruh dunia tumbangkanlah musuh-musuhMu yang telah menindas mereka. Aaminn... "Sesungguhnya, solatku, ibadahku, hidup dan matiku, aku serahkan hanya kepada Allah Ta'ala yang mentadbir seluruh alam. Sekali-kali tidak ada selain bagi-Nya; dan dengan demikian aku diperintahkan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Islam" Demikianlah sebahagian dari ikrar kita terhadap Allah Ta'ala lima kali sehari. Justeru itu berhati-hatilah dengan ungkapan kata kita. Kerana sesungguhnya kufur terhadap Allah Ta'ala bilamana kita mengeluarkan kata-kata hidup dan mati kita adalah selain kepada Allah Ta'ala.
    Barangsiapa yang mengerjakan amal soleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, Maka Sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan Sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan”. (Q.S.An-Nahl (16) : 97).
    Sabda Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam: “Barangsiapa yang berselawat ke atasku dengan sekali selawat nescaya Allah Ta'ala akan berselawat ke atasnya sepuluh kali”. (HR Muslim)... Sudahkah anda mencintai dia?Menyintai siapa??Dia ialah Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam,Nabi junjungan kita.Seorang hamba dan kekasih Allah Ta'ala yang senantiasa mengangkat tinggi darjat kita sebagai ummatnya,yang senantiasa memuliakan diri kita sebagai ummatnya,yang senantiasa menangis,risau akan nasib diri ummatnya apabila beliau sudah tiada,akan tetapi,apa yang telah dan akan kita lakukan terhadap apa yang telah Baginda lakukan?sangat-sangatlah jauh terasa akan diri ini,tertinggal jauh untuk menyayangi dan mencintai diri Baginda yang Agung.Mengalir air mata ini, bahawa diri ini,sudah mula lupa untuk mencintai Dia.

Follow by Email

Advertisement

Kopi Mineral

Bio Aura

Visitors & Followers

Profile Siakappaka

My photo
Blog memancing, mengenali spesies-spesies ikan & utility fansite
widgets