background img

Tawaran Kepada RASULULLAH Sollallahhu'alaihiwasallam Oleh Kaum Kafir Quraisy

TAWARAN KEPADA RASULULLAH Sollallahhu'alaihiwasallam OLEH KAUM KAFIR QURAISY


Setelah usaha penyeksaan yang dilakukan oleh golongan kafir Quraisy terhadap pengikut-pengikut Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam tidak membuahkan hasil, maka mereka pun berikhtiar dengan cara lain bagi memastikan Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam menghentikan usaha dakwah yang dilakukan. Kaum kafir Quraisy menggunakan kaedah rundingan penawaran kepada baginda. Mereka telah beberapa kali mengutuskan wakil untuk berbincang dan menawarkan pelbagai perkara kepada baginda. Di antara mereka yang pernah diutus ialah 'Utbah bin Rabi'ah, al-Walid bin al-Mughirah dan al-'As bin Wail. Mereka menawarkan kekayaan, pangkat dan perempuan kepada baginda. Semua tawaran tersebut ditolak mentah-mentah oleh baginda. Salah satu jawapan baginda ialah :

"Sebenarnya aku ini tidak ada kena mengena dengan apa yang kamu suarakan tadi. Segala apa yang aku bawa ini bukan dengan bertujuan mencari harta kekayaan, pangkat dan kekuasaan tetapi Tuhan telah mengutuskan aku untuk kamu sekalian di samping itu diturunkan Kitab Suci kepada aku dan Tuhan telah menyuruh aku menyampaikan berita yang menakutkan dan menggembirakan. Kewajipanku semata-mata menyampaikan apa yang telah dipertanggungjawabkan ke atasku. Sekiranya kamu terima maka itu adalah habuan kamu untuk dunia dan akhirat. Dan kalaulah kamu menolak tidak ada lain hanya bersabarlah sahaja sehingga Tuhan menjatuhkan hukumanNya di antara aku dan kamu sekalian."



USTAZ AHMAD FIRDAUS BIN ISMAIL
PEGAWAI PENASIHAT AGAMA
KETUA UNIT DAKWAH DAN PEMBANGUNAN INSAN
CENTRE for ISLAMIC THOUGHT AND UNDERSTANDING
UITM TERENGGANU
TEL : 09-8400313 / 1313

0 comments:

Comment

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog

Posts & Comments

get this

Followers