Blogs Fishing

Sunday, September 26, 2010

Gewang Sotong

Salam... aktiviti gewang sotong bersambung lagi, tapi hanya aku dan Pak Ripin saja yang turun untuk mengewang semalam kerana memandangkan air laut pada petang semalam amat menjadi... Kami sampai ke destinasi pada pukul 8.15pm... di mana? semestinya di Pantai Teluk Lipat Dungun Terengganu... Setibanya di pantai, lantas Pak Ripin keluar dari kereta dan menuju terus
untuk mengewang.
Hemmm excited nyerlah orang tua ni... aku pula nak matikan enjin kereta, nak ambil joran lagi, nak pasang joran lagi... dan tiba-tiba gewangan pertama Pak Ripin terus disambar sotong. Time aku pula mengewang, gewangan pertama tak dapat, kedua pun tak dapat dan ketiga pun tak dapat... Pak Ripin dah naik sotong 3 ekor itu pun banyak yang terlepas... hai cam ner aku ni tak sentuh sedikit pun ni, aku pun mula menukar candat berwarna merah putih dan barulah mendatangkan hasil dari seekor demi seekor itu pun banyak yang terlepas. Begitulah seterusnya hingga selesai pada jam 12.00am sebanyak 10 ekor yang aku dapat Alhamdulillah, Pak Ripin pula dalam 16 ekor hinggakan candat aku dan Pak Ripin rosak... hihi tak apa hari ni mungkin cuba lagi InsyaALLAH.


Saturday, September 25, 2010

Sotong Mengabang Melanda Pantai Dungun

Trip kami kali ini memancing sotong mengabang di Pantai Teluk Lipat Dungun Terengganu semalam dengan cara mengewang dan menggunakan umpan candat udang, aktiviti kami bermula pada pukul 8.30pm-12.00am dan inilah gambar hasilnya(Pak Ripin) yang sempat diambil kerana masing-masing sibuk mengewang.

Ada berbagai-bagai kaedah atau cara yang biasa dilakukan oleh pemancing tempatan untuk menangkap sotong selain mencandat dan salah satunya ialah mengewang iaitu dengan menggunakan peralatan khas yang dinamakan candat.

Di dalam pasaran sekarang ada berbagai-bagai jenis candat dan jenama yang dibuat mengikut keadaan semasa. Ada berberapa nama candat yang biasa digunakan di antaranya ialah Candat Twist, Candat Udang, Candat Umpan, Candat Buntai dan lain-lain lagi.
Candat Udang sangat sesuai digunakan untuk mengewang dan mencandat sotong mengabang, ini kerana bentuknya yang solid serta dapat mengimbangi badan di dalam air dan sekaligus memberi kelebihan candat ini menarik perhatian sotong.

Keberkesanan candat banyak bergantung kepada kejernihan air, kekuatan arus, arah arus, suhu air laut, kemasinan air laut, keamatan cahaya bulan, cara mengewang candat, nafsu makan sotong dan yang paling penting ialah jumlah sotong yang berkumpul di perairan pantai.

Penggunaan candat berbeza memberikan peluang kepada pemancing atau pengewang untuk mendapatkan hasil sotong yang lebih.


Gambar menunjukkan Variasi Candat Udang.

Tuesday, September 21, 2010

Jualan Ikan Kelisa

Ikan Kelisa (bahasa Inggeris: Arowana) juga dikenali sebagai "Dragon Fish" atau "Bony-tongued Dragon", adalah spesis ikan hiasan eksotik air tawar yang amat diidamkan oleh kebanyakan pemelihara ikan hiasan akuarium. Ini adalah kerana spesies ini mampu mempamerkan keasliannya sebagai ikan hiasan klasik yang bermutu tinggi.

Semua ikan kelisa mempunyai kepala yang agak bertulang, dan badan memanjang yang dilitupi sisik besar dan berat dengan corak mozek terusan. Sirip dorsal dan dubur mempunyai sinar lembut dan agak panjang, manakala sirip pektoral dan ventral adalah kecil.

Nama bony-tongue (lidah-tulang) berasal dari tulang bergigi di dasar mulut ikan kelisa, 'lidah', yang menggigit
kepada gigi di lelangit mulut. Digelar dragon (naga) pula kerana sisik dan sesungutnya yang besar, menyerupai naga Cina. Ikan kelisa boleh mendapat oksigen dari udara dengan menyedutnya ke dalam pundi renangnya, yang berkedut dengan kapilari seperti tisu peparu.

Ikan Kelisa Emas Malaysia (Malaysian Golden atau Asian Bonytongue) nama sainsnya Scleropages formosus. Juga dikenali sebagai Ikan Siluk Merah di Indonesia. Terdapat juga Ikan Kelisa Emas Indonesia ("Scleropages aureus") .

Ikan ini adalah ikan tempatan di Asia Tenggara, Ikan Kelisa Emas Malaysia mendiami sungai air hitam, sungai mengalir perlahan melalui paya dan tanah basah. Ikan dewasa memburu ikan lain sementara ikan anak memakan serangga.

Kepada sesiapa yang berminat untuk membeli ikan kelisa yang berbagai saiz dan jenis bolehlah menghubungi saya En. Khairul di FB http://www.facebook.com/home.php?#!/profile.php?id=100000612583283&ref=ts

Kerapu

Salam semua... Inilah ia rupa ikan kerapu seberat 400g yang dapat ku pancing pada petang semalam dengan berumpankan kepala ikan alu-alu, hihi nak masak apa erk petang ni dengan ikan ni, kari ke atau 3 rasa, hemmm... 3 rasa lah kut hihi...

Kerapu antara ikan yang agak mahal dan amat digemari kerana isinya yang enak serta boleh dipelbagaikan cara masakannya. Untuk menghasilkan

Thursday, September 9, 2010

Goldfish

Salam semua... ikan pelik yang diberi nama goldfish berita yang di petik dari yahoo, kalaulah ikan ini warna merah sudah tentu ia diberi nama dengan Ferrarifish hihi... tengok dari segi rupa macam ikan Temoleh... agaknya kalau dijual berapa harganya ya... hmmm...
This just in from the "strange but probably true" files. Fisherman Raphael Biagini reeled in what is believed to be a 30-pound koi carp in France, where the fish are quite popular. The fish, a vivid orange, looks a great deal like a giant goldfish. The photo is several months old, but it's buzzing right now, thanks to an article from the U.K.'s Daily Mail.

Not surprisingly, Yahoo! searches on "giant goldfish" are currently soaring. However, it's important to remember that this guy only lookslike a super-size version of every child's first pet. And, for the record, Mr. Biagini, who has caught many a giant carp in his day, returned the orange fish to the water after having his photo taken.

[Video: Massive rabbit on the loose]Of course, some people may look at the photo and scream, "Fake!" And, indeed, the Web is full of stories of altered photos. However, from what we can tell, a fish this size and this color is possible. According to Ken Peterson, communications director at the Monterey Bay Aquarium, this isn't out of the realm of possibility. If a koi has the right amount of food and enough space to grow, he says, there's no telling how big they can get.
Indeed, koi carp have grown a lot bigger. John McCosker of the California Academy of Sciences points out that, according to FishBase.org, the largest koi on record weighed almost 90 pounds (like the orange fish, it was caught in France).
[Rewind: Whale jump crushes boat]While it is a bit odd that the fish doesn't appear to be struggling, McCosker explains that this kind of fish isn't among the most wild. And the fish's color, while striking, isn't all that unique. Check out this photo from a Japanese garden in Long Beach, Calif.
Still, there are those who don't believe the photo is real. Many commenters to the Daily Mail story point out that the fish appears to weigh much more than 30 pounds. One doubter writes that the fisherman is holding the fish the way somebody would hold a 1-pound package.