Berita Pancing Dari Dungun

Wednesday, September 28, 2011 · 0 comments

Tunggu kaki pancing...
Oleh Rosli Ilham
Joran - Berita Harian

60 bot bawa pemancing pusingan akhir Grand Slam GP Joran 2011.

SEBANYAK 60 buah bot sudah sedia bagi membawa peserta kategori laut pada Pusingan Akhir Grand Slam GP Joran 2011 yang akan berlangsung di Kuala Dungun, Terengganu pada 1 dan 2 Oktober depan. Pengerusi Persatuan Nelayan Kawasan Dungun, Mohamad Abd Ghani berkata, pihaknya melalui 10 Ahli Lembaga Pengarah (ALP) telah menemui pemilik-pemilik bot bermula Ahad lalu.

Menurutnya, setakat ini sebanyak 60 buah bot di sekitar Kuala Dungun telah menyatakan persetujuan mengalas cabaran membawa peserta pusingan Akhir Grand Slam GP Joran kali ini dengan mengenakan beberapa syarat kepada pemilik bot.

“Antara syarat pemilik perlu memastikan bot mereka berada di dalam keadaan baik dan selamat digunakan termasuk memastikan lampu keselamatan bot berfungsi dengan baik. Pemilik bot juga perlu melabuh dan menggerakkan bot apabila diarahkan peserta

Al-Qur'an Pedoman Bagi Manusia

Monday, September 26, 2011 · 1 comments

Mengapa Kita Membaca Al-Quran, sedangkan kita tidak memahami sepenuhnya apa yang di baca? Ini adalah satu kisah yang sangat menarik. Semoga dengan cerita ini hati anda akan terbuka tentang membaca Al-Quran. Kisah ini dipetik daripada kisah yang ditulis dalam Bahasa Inggeris.

Ada seorang Atuk tua tinggal bersama cucu lelakinya di sebuah bukit di pendalaman. Setiap pagi Atuk bangun awal pagi duduk di meja makan dan membaca Al-Quran. Cucunya ingin menjadi seperti Atuk & meniru seberapa boleh akan bacaan yang dibaca oleh Atuknya. Pada suatu hari cucunya bertanya, ‘Atuk! saya cuba membaca Al-Quran macam Atuk baca tapi saya tak faham pun & jika saya faham sekali pun saya akan lupa sebaik sahaja saya menutupinya.

Apa bagusnya bila kita membaca Al-Quran?’
Sedang orang tua itu meletakkan arang batu ke dalam dapur pemanas badan, dengan

Kemusykilan Aurat dengan Saudara Mara

Thursday, September 22, 2011 · 0 comments

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. " (Al-Nur : 31)

Dari ayat yang dinyatakan di atas ini, tidak ada sepupu atau anak-anak dari bapa atau ibu saudara, maka aurat dan batas pergaulan antara sepupu lelaki dan sepupu perempuan sepertimana bukan mahram. Aurat bukan mahram bagi lelaki ialah antara lutut sehingga pusat dan perempuan seluruh anggota badannya kecuali tapak tangan dan mukanya sahaja. Bagi lelaki walaupun batas auratnya antara lutut sehingga pusatnya, maka lebih baiklah ia berpakaian sempurna sebagai adab mendepani tetamu dan perempuan yang

Solat

Friday, September 16, 2011 · 0 comments

Apa khabar rakan-rakan semua? Semoga sentiasa sihat hendaknya. Solat itu tiang agama, solat adalah amalan pertama yang akan disoal. Rasulullah S.A.W bersabda “Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya dia menegakkan agama, sesiapa yang meninggalkannya dia meruntuhkan agama... “Siapa yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja, maka sesungguhnya dia telah kufur dengan nyata”.-HR Bukhari dan Muslim.

Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w., bersabda: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisabkan seseorang pada hari qiamat mengenainya ialah sembahyangnya jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntung dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah dia.

Kiranya terkurang dari sembahyang fardunya sesuatu, Tuhan berfirman: “Periksalah, adakah hambaku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain.”

Monyet & Ikan

Thursday, September 15, 2011 · 0 comments

Suatu hari, seekor monyet yang sedang kehausan pergi ke sebuah kolam untuk minum bagi menghilangkan dahaganya. Ketika dia hendak minum, tiba-tiba perhatiannya tertumpu pada seekor ikan koi yang sedang berenang di dalam kolam tersebut. Lalu ia berfikir “Kasihan sekali ikan ini, ia pasti memerlukan pertolongan.” Dengan tidak berlengah, si monyet segera menghampiri ikan tersebut terus mengangkat dan meletakkannya di atas darat.

Monyet itu kemudian berkata dalam hatinya, “Sekarang pasti kamu merasa lebih selamat.” Tidak lama kemudian, ikan tersebut pun mati. Si monyet kebingungan memikirkan hal ini. “Bukankah aku telah menolongnya, bukankah ia sekarang telah berada di tempat yang lebih baik, lalu mengapa ia mati?” Si monyet berkata kepada dirinya sendiri.

Rasionalnya: Banyak di antara kita yang bertindak seperti monyet tersebut, yang menganggap tindakannya mengangkat ikan tersebut ke darat sebagai tindakan menolong kerana dia melihat dari kaca matanya sendiri yang tidak dapat berenang. Keadaan ikan yang tercungap-cungap semasa berada di atas darat semakin menyakinkan dirinya bahawa ikan tersebut sangat memerlukan pertolongan, kerana dia menganggap ikan

Kisah Pisang

· 0 comments

Hayati kisah ini: Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari.

Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci. Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastic berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.

“Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya” beritahu Cikgu Maryam. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.

Suami Hebat

Tuesday, September 13, 2011 · 0 comments

Prof. Dr. Baltaji dalam bukunya "Fiqh al-Mar'ah" menjelaskan, ada 10 sifat suami yang hebat.

1. Imam Solat. Suami yang mampu menjadi imam dalam solat adalah amat jelas mampu memimpin rumah tangganya.
2. Mengajarkan ilmu-ilmu agama.
3. Suami yang matang.
4. Bertanggung jawab.
5. Suami yang ‘independent’.
6. Mempunyai prinsip dan pendirian yang jelas.
7. Melindungi anak dan isterinya.
8. Jadilah suami serba boleh.
9. Boleh membaca al-Quran.
10. Disenangi oleh orang sekelilingnya.

Semoga kita tergolong dalam lingkungan suami-suami yang hebat atau memiliki suami yang hebat. Kalu belum cukup jom kita usahakan...


sumber : Ustaz Izhar Arif (UKM/Mursyid Imam Muda)

Terpaksa Berbogel Ke Sekolah

Sunday, September 11, 2011 · 0 comments

Kesian... Kita biasa mendengar murid-murid ke sekolah dengan berjalan kaki, tetapi lain halnya yang berlaku di Sumba Timur, Nusa Tenggara Timur apabila murid sekolah rendah di sini terpaksa mengharungi arus deras sungai semata-mata untuk menuntut ilmu.

Itulah pemandangan biasa yang berlaku setiap pagi apabila kira-kira 20 murid Sekolah Rendah Inpres (SDI) Maulumbi, Mukim Kanbera terpaksa berenang dalam keadaan telanjang bagi mengelakkan pakaian seragam dan buku sekolah mereka basah.

Bukan sahaja perlu mengenepikan rasa malu, murid-murid berumur tujuh tahun hingga 15 tahun itu juga terpaksa menyeberangi arus deras Sungai Maulumbi yang turut dihuni buaya untuk pergi dan balik dari sekolah. Pelajar-pelajar itu terpaksa menanggalkan pakaian

Kerapu 168kg

Thursday, September 8, 2011 · 2 comments

Kerapu gergasi sepanjang 6 kaki/2 meter dan seberat 168 kg dijual oleh peniaga Tan Kah Seng pada harga RM7,560 di pasar Lebuh Cecil Butterworth, Pulau Pinang kepada pemilik restoran, Che Kean Ghee.

Kerapu ini ditangkap di perairan Teluk Bahang pada Khamis awal bulan lepas. Penjual ikan berkenaan, Tan Kah Seng berkata, seramai lapan nelayan terpaksa memerah keringat untuk menangkap ikan berkenaan menggunakan pukat.

Kalau anda semua masih ingat lagi berita ini sama seperti berita tahun lepas bulan yang sama(ogos) seekor ikan kerapu gergasi sepanjang 2 meter dan berat 148 kilogram berjaya ditangkap oleh seorang nelayan di Pantai Remis, Ipoh. Agak-agak anda semua lah, nak buat masakan apa dengan ikan gergasi ni, mungkin juga anda tak lalu nak makan, tengok pun dah naik takut, mesti mahal masakan kerapu ni di restoran Che Kean Ghee.

Buaya Raksasa

Tuesday, September 6, 2011 · 2 comments

Assalamu'alaikum semua, berita mengejutkan dunia, buaya raksasa berukuran 6,4008 meter 21 kaki seberat sekitar 1 tan, yang berjaya ditangkap di Bunawan Filiphina pada Sabtu (3/9/2011) malam.

Terkejut juga aku melihat buaya sebesar ni, menunjukkan masih ada lagi buaya yang sebesar ni di dunia ini mungkin ada yang lebih besar lagi yang belum ditemui. Apa pun kepada kaki-kaki pancing semua termasuk aku, berhati-hatilah memancing banyakkan berdoa selalu sebelum, semasa dan selepas memancing, Sekian.

TRIBUNNEWS.COM, BUNAWAN - Seekor buaya raksasa berukuran 6,4008 meter, yang dikhawatirkan akan menyerang warga desa berhasil ditangkap setelah perburuan selama tiga minggu. Seperti dilansir The Sun, bahawa buaya raksasa pemangsa ini yang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Message

Komen Terkini

    Recent Comments Widget by Jom Bina Belog

Logo

Logo
    Ya Allah tambahkanlah bagi kami rezeki yang banyak lagi halal, imam yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar dunia dan akhirat. Ya Allah terima kasih atas kehidupan kami, nafas kami, rezeki kami & segala2nya yang kau limpahkan kepada kami, kami mohon seandainya kami tak memiliki cukup waktu untuk membahagiakan orang tua kami, adik-beradik kami, jiran2 kami, sahabat2 kami dan orang2 yang kami sayang, satu pinta kami bahagiakan mereka dengan kasih sayangMu, berikan juga kami kekuatan untuk menghadapi hari2 kami. Ya Allah menangkanlah perjuangan saudara-saudara kami di Libya, Syria, Yaman, Mesir, Tunisia, Afganistan, Iraq, Palestine, Myanmar dan di seluruh dunia tumbangkanlah musuh-musuhMu yang telah menindas mereka. Aaminn... "Sesungguhnya, solatku, ibadahku, hidup dan matiku, aku serahkan hanya kepada Allah Ta'ala yang mentadbir seluruh alam. Sekali-kali tidak ada selain bagi-Nya; dan dengan demikian aku diperintahkan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Islam" Demikianlah sebahagian dari ikrar kita terhadap Allah Ta'ala lima kali sehari. Justeru itu berhati-hatilah dengan ungkapan kata kita. Kerana sesungguhnya kufur terhadap Allah Ta'ala bilamana kita mengeluarkan kata-kata hidup dan mati kita adalah selain kepada Allah Ta'ala.
    Barangsiapa yang mengerjakan amal soleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, Maka Sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan Sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan”. (Q.S.An-Nahl (16) : 97).
    Sabda Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam: “Barangsiapa yang berselawat ke atasku dengan sekali selawat nescaya Allah Ta'ala akan berselawat ke atasnya sepuluh kali”. (HR Muslim)... Sudahkah anda mencintai dia?Menyintai siapa??Dia ialah Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam,Nabi junjungan kita.Seorang hamba dan kekasih Allah Ta'ala yang senantiasa mengangkat tinggi darjat kita sebagai ummatnya,yang senantiasa memuliakan diri kita sebagai ummatnya,yang senantiasa menangis,risau akan nasib diri ummatnya apabila beliau sudah tiada,akan tetapi,apa yang telah dan akan kita lakukan terhadap apa yang telah Baginda lakukan?sangat-sangatlah jauh terasa akan diri ini,tertinggal jauh untuk menyayangi dan mencintai diri Baginda yang Agung.Mengalir air mata ini, bahawa diri ini,sudah mula lupa untuk mencintai Dia.

Follow by Email

Advertisement

Kopi Mineral

Bio Aura

Visitors & Followers

Profile Siakappaka

My photo
Blog memancing, mengenali spesies-spesies ikan & utility fansite
widgets