background img

Utusan Pertama Bertemu Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam

UTUSAN PERTAMA BERTEMU RASULULLAH Sollallahhu'alaihiwasallam

Dalam keadaan dan suasana pahit yang dihadapi oleh Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam dan para sahabat baginda, satu perutusan dari luar Makkah telah datang menemui Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam dengan tujuan hendak mempelajari Islam secara dekat.

Perutusan seramai 12 orang itu adalah penganut agama Nasrani dari Negeri Habsyah yang telah mengiringi Jaafar bin Abi Talib sekembalinya dari Habsyah selepas peristiwa hijrah yang pertama.

Apabila mereka bersemuka dengan Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam dan melihat budi pekerti serta tingkah laku baginda di samping mendengar beberapa potongan ayat al-Quran, tanpa berlengah mereka lagi mereka terus memeluk agama Islam.

Apabila berita ini sampai kepada Abu Jahal, ia meluru datang menemui perutusan tadi sambil berkata, "Belum pernah kami melihat perutusan yang dungu seperti kamu. Kamu dikirim untuk menyiasat berkenaan orang ini (Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam), belum sempat kamu meletak punggung ke lantai, kamu sudah beriman dengannya".

Serentak perutusan itu menjawab, "Selamatlah kamu, kami tidak mahu mengikut jejak langkah kamu. Kami mempunyai pendirian kami sendiri, dan ikutlah apa yang kamu mahu, kami tidak mahu melepaskan peluang kebajikan ini".

USTAZ AHMAD FIRDAUS BIN ISMAIL
PEGAWAI PENASIHAT AGAMA
KETUA
UNIT DAKWAH DAN PEMBANGUNAN INSAN
CENTRE for ISLAMIC THOUGHT AND UNDERSTANDING
UITM TERENGGANU
TEL : 09-8400313 / 1313

0 comments:

Comment

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog

Posts & Comments

get this

Followers