Peralatan & Umpan Udang Galah

April 09, 2010 by
Assalamu'alaikum semua... Pak Ripin dan Bro Zeman sempat lagi bergambar dengan udang galah mereka, walaupun hujan, aktiviti memancing udang galah ini mesti diteruskan juga... kerana ketagihan yang melampau pada isi udang galah tersebut...

Tu lah... berapa kali aku dah kata dah... jom pancing udang, jom pancing udang dekat Sungai Durian Mentangau Dungun ni... kau orang tak nak datang... kat sini berlambak-lambak udang bermain... asalkan kena dengan umpan dan kailnya...

Dikesempatan ini, ingin aku memberitahu tips-tips memancing udang dengan betul...

Peralatan:
1. Joran dan Kekili untuk memancing udang biarlah jenis ringan. Joran halus sebaiknya dalam 4 1/2 kaki panjang dan Kekili tidaklah perlu besar.
2. Tali Utama seeloknya antara 10-15 paun manakala perambut pula antara 6-8paun.
3. Saiz batu ladung kebiasaannya no: 5-6. Saiz batu ladung yang kecil(no: 4) boleh digunakan ketika arus sungai bergerak perlahan.
4. Beberapa jenama mata kail kecil boleh digunakan tetapi biasanya ialah antara no: 7-10 menjadi pilihan utama. Adakalanya pemancing suka menggunakan mata kail buatan sendiri. Tapi bagi aku, aku suka mata kail saiz no. 4 ceracak.

Umpan:
Udang sebenarnya tidak memilih makanan/umpan, tetapi pemancing mesti juga memikirkan ketahanan umpan dimata kail, antaranya cacing, perumpun, udang kecil, isi ikan. Namun pilihan utama tetap cacing tanah kerana berkaitan rapat dengan bentuk badannya dimata kail dan kesesuaian satu-satu lubuk udang tersebut.

"SELAMAT MEMANCING UDANG GALAH"

0 comments:

Blog List

Comment

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog