Kenali Ikan Siakap Putih

Wednesday, February 17, 2010 ·

Ikan Siakapputih atau juga dikenali sebagai ikan Kakap Putih, merupakan ikan air tawar dan air masin. Nama sainstifiknya Lates Calcarifer. Ikan Siakapputih merupakan ikan pemangsa, ia mendiami sungai & air laut. Diet utamanya adalah anak-anak ikan (termasuk anaknya) & juga udang, serangga kecil seperti cengkerik & cacing. Siakapputih muda memakan zooplankton, spesies katadromous ini tinggal di sungai & menyusur sungai & kekuala & lembah takungan banjir bagi bertelur. 

Pada permulaan monson, ikan jantan menyusur kehilir bagi bertemu ikan bertina, yang bertelur dengan banyaknya (berjuta setiap ekor). Ikan dewasa tidak menjaga telor atau anaknya, yang memerlukan air payau untuk berkembang. Spesies ini adalah hermaphroditik turutan, kebanyakan individual matang sebagai jantan & menjadi betina selepas sekurang-kurangnya satu musim mengawan, dengan itu kebanyakan spesimen besar adalah betina.

Ramai di antara kita yang menikmati ikan siakap, aku tahu mu semua mesti dah makan ikan siakap ni dengan macam-macam masakan dah seperti masak tiga rasa, stim, masam manis, bakar dan lain-lain. Mu tau dok siakap yang ada kat pasaran tu sebenar bukan baka asal tempatan, mungkin dari negara luar, biasanya Taiwan.

Siakap tempatan yang bukan dibela ada dua jenis sahaja iaitu siakap putih dan siakap merah. Siakap putih hidup di muara sungai (kawasan air payau) dan siakap merah di laut dan juga di muara sungai. Bentuk siakap putih agak sama dengan siakap bela yang dijual di pasaran.

Siakap bela (baka Taiwan) berwarna agak hitam, manakala siakap putih original (bukan bela, baka tempatan) warnanya putih perak, bila tengok yang hidup ia berkilau-kilau, jauh berbeza dengan siakap bela. Tapi ada juga yang bela ikan siakap putih baka tempatan yang aku tahunya di kawasan muara sungai-sungai di negeri Terengganu terutamanya di Paka.

Kepada kaki pancing, kalau berkunjung ke negeri Terengganu, bolehlah mencuba nasib memburu siakap putih original di Sungai Paka Dungun, saiznya besar-besar. Kalau mu ada rezeki mungkin dapatlah siakap putih yang berkilau itu...kalau tak nak pancing mu gi beli lah kat pasar...harga memang mahal...setahu aku 1kg harganya lebih kurang RM16.00. Kalu mu nak dapat ikan ni mu gunalah umpan hidup kebiasaanya umpan udang hidup, ikan siakap memang gemar dengan umpan udang hidup.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Message

Followers(Mister Linky's)

Comments

Visitors & Followers

Logo

Logo
    Ya Allah tambahkanlah bagi kami rezeki yang banyak lagi halal, imam yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar dunia dan akhirat. Ya Allah terima kasih atas kehidupan kami, nafas kami, rezeki kami & segala2nya yang kau limpahkan kepada kami, kami mohon seandainya kami tak memiliki cukup waktu untuk membahagiakan orang tua kami, adik-beradik kami, jiran2 kami, sahabat2 kami dan orang2 yang kami sayang, satu pinta kami bahagiakan mereka dengan kasih sayangMu, berikan juga kami kekuatan untuk menghadapi hari2 kami. Ya Allah menangkanlah perjuangan saudara-saudara kami di Libya, Syria, Yaman, Mesir, Tunisia, Afganistan, Iraq, Palestine, Myanmar dan di seluruh dunia tumbangkanlah musuh-musuhMu yang telah menindas mereka. Aaminn... "Sesungguhnya, solatku, ibadahku, hidup dan matiku, aku serahkan hanya kepada Allah Ta'ala yang mentadbir seluruh alam. Sekali-kali tidak ada selain bagi-Nya; dan dengan demikian aku diperintahkan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Islam" Demikianlah sebahagian dari ikrar kita terhadap Allah Ta'ala lima kali sehari. Justeru itu berhati-hatilah dengan ungkapan kata kita. Kerana sesungguhnya kufur terhadap Allah Ta'ala bilamana kita mengeluarkan kata-kata hidup dan mati kita adalah selain kepada Allah Ta'ala.
    Barangsiapa yang mengerjakan amal soleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, Maka Sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan Sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan”. (Q.S.An-Nahl (16) : 97).
    Sabda Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam: “Barangsiapa yang berselawat ke atasku dengan sekali selawat nescaya Allah Ta'ala akan berselawat ke atasnya sepuluh kali”. (HR Muslim)... Sudahkah anda mencintai dia?Menyintai siapa??Dia ialah Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam,Nabi junjungan kita.Seorang hamba dan kekasih Allah Ta'ala yang senantiasa mengangkat tinggi darjat kita sebagai ummatnya,yang senantiasa memuliakan diri kita sebagai ummatnya,yang senantiasa menangis,risau akan nasib diri ummatnya apabila beliau sudah tiada,akan tetapi,apa yang telah dan akan kita lakukan terhadap apa yang telah Baginda lakukan?sangat-sangatlah jauh terasa akan diri ini,tertinggal jauh untuk menyayangi dan mencintai diri Baginda yang Agung.Mengalir air mata ini, bahawa diri ini,sudah mula lupa untuk mencintai Dia.

Follow by Email

Advertisement

Kopi Mineral

Bio Aura

Profile Siakappaka

My Photo
Blog memancing, mengenali spesies-spesies ikan & utility fansite