background img

Kenali Ikan Siakap Putih

Ikan Siakapputih atau juga dikenali sebagai ikan Kakap Putih, merupakan ikan air tawar dan air masin. Nama sainstifiknya Lates Calcarifer. Ikan Siakapputih merupakan ikan pemangsa, ia mendiami sungai & air laut. Diet utamanya adalah anak-anak ikan (termasuk anaknya) & juga udang, serangga kecil seperti cengkerik & cacing. Siakapputih muda memakan zooplankton, spesies katadromous ini tinggal di sungai & menyusur sungai & kekuala & lembah takungan banjir bagi bertelur. 

Pada permulaan monson, ikan jantan menyusur kehilir bagi bertemu ikan bertina, yang bertelur dengan banyaknya (berjuta setiap ekor). Ikan dewasa tidak menjaga telor atau anaknya, yang memerlukan air payau untuk berkembang. Spesies ini adalah hermaphroditik turutan, kebanyakan individual matang sebagai jantan & menjadi betina selepas sekurang-kurangnya satu musim mengawan, dengan itu kebanyakan spesimen besar adalah betina.

Ramai di antara kita yang menikmati ikan siakap, aku tahu mu semua mesti dah makan ikan siakap ni dengan macam-macam masakan dah seperti masak tiga rasa, stim, masam manis, bakar dan lain-lain. Mu tau dok siakap yang ada kat pasaran tu sebenar bukan baka asal tempatan, mungkin dari negara luar, biasanya Taiwan.

Siakap tempatan yang bukan dibela ada dua jenis sahaja iaitu siakap putih dan siakap merah. Siakap putih hidup di muara sungai (kawasan air payau) dan siakap merah di laut dan juga di muara sungai. Bentuk siakap putih agak sama dengan siakap bela yang dijual di pasaran.

Siakap bela (baka Taiwan) berwarna agak hitam, manakala siakap putih original (bukan bela, baka tempatan) warnanya putih perak, bila tengok yang hidup ia berkilau-kilau, jauh berbeza dengan siakap bela. Tapi ada juga yang bela ikan siakap putih baka tempatan yang aku tahunya di kawasan muara sungai-sungai di negeri Terengganu terutamanya di Paka.

Kepada kaki pancing, kalau berkunjung ke negeri Terengganu, bolehlah mencuba nasib memburu siakap putih original di Sungai Paka Dungun, saiznya besar-besar. Kalau mu ada rezeki mungkin dapatlah siakap putih yang berkilau itu...kalau tak nak pancing mu gi beli lah kat pasar...harga memang mahal...setahu aku 1kg harganya lebih kurang RM16.00. Kalu mu nak dapat ikan ni mu gunalah umpan hidup kebiasaanya umpan udang hidup, ikan siakap memang gemar dengan umpan udang hidup.

Comment

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog

Posts & Comments

get this

Followers