Tenggiri Dungun

August 18, 2014 by
Tenggiri spesies yang terkenal dengan kuasa pecutan dan terdapat di seluruh perairan laut barat dan timur di Malaysia serta di negara-negara Asia, ia tergolong dalam keluarga "marga Scomberomorus/suku Scombridae", begitu juga dengan spesies Talang, Tuna dan Tongkol. Spesies ini sangat digemari ramai sehingga diperdagangkan dalam bentuk segar, kering dan juga ada diolah menjadi kerupuk/krupuk.

Rupa bentuk spesies ini memanjang, mempunyai tubuh yang kuat terutama pada sisi-sisinya, tidak bersisik, muncungnya meruncing dengan mulut lebar dan gigi-gigi yang tajam serta kuat di rahang atas dan bawah.

Di Malaysia ia adalah spesies yang tergolong dalam spesies yang terbesar sehingga dapat mencapai panjang 220cm. Tenggiri merupakan ikan yang kerap berenang berkumpulan dalam kelompok kecil tidak jauh dari pantai. Banyak teknik-teknik yang digunakan oleh para pemancing untuk memancing spesies pecutan ini dan antara teknik yang paling popular dan sering digunakan untuk menjerat ikan tenggiri ini ialah teknik menghanyut (drifting) umpan hidup yang disambungkan sedikit dawai pada perambut.

Berat ikan: 6kg
Jumlah Tangkapan: 3 ekor
Lokasi: Perairan pantai antara Tanjung Jara & Kuala Dungun.
Teknik: Drifting.
Umpan:  Ikan Kekacang hidup.
Pemancing: Shahrul UiTM.

1 comments:

Tejaoo wg said...

sekarang musim tenggiri. banyak juga trip tengah menaikan tenggiri. terbaik bos

Blog Tepen Caster: Unite in the name of the game

Blog List

Comment

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog