background img

Lailatulqadar

Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam dan sahabat beriktikaf di masjid pada 10 malam terakhir Ramadhan sebab nak ganjaran 83 tahun pahala... orang zaman sekarang iktikaf di pasaraya sebab nak 80% diskaun... Akhirnya kita telah sampai di fasa terakhir ramadhan. Fasa di mana tersembunyinya malam yang penuh berkat, malam yang lebih baik dari 1000 bulan, iaitu Lailatulqadar.

Para ulama antaranya Syeikh Dr Yusof Al-qaradawi menyebut bahawa tarikh malam lailatulqadar sengaja di sembunyikan oleh Allah Ta'ala agar umat manusia berusaha bersungguh-sungguh bagi mencarinya, bagaimanapun ada disebutkan terdapat tanda-tanda akan kemunculan malam yang terhebat ini. Dalam kita mencari malam al-qadar ini, jangan lupa untuk memohon kepada Allah agar diampunkan segala dosa-dosa kita. Berdoalah dengan doa yang telah diajarkan oleh Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam.

Dari 'Aisyah r.a., katanya, saya pernah bertanya dengan berkata: "Ya Rasulullah, Bagaimana kiranya saya mengetahui akan malam Lailatulqadar itu dengan tepat, apa yang saya akan doakan pada saat itu?" Baginda menjawab: "Berdoalah dengan doa اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ، تُحِبُّ الْعَفْوَ، فَاعْفُ عَنِّى"
Ya Allah pertemukanlah kami semua dengan Malam Lailatulqadar... InsyaAllah... 10 malam inilah merupakan malam yang sebenarnya... pecutlah selagi mampu... gandakanlah amal ibadah... amatlah rugi jikalau kita keluar daripada Ramadhan ini... tapi dosa-dosa kita masih belum diampunkan Allah Ta'ala...

0 comments:

Comment

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog

Posts & Comments

get this

Followers