background img

Fenomena Kepala Air

Maksub ibu air atau kepala air ialah lipahan air yang besar yang membanjiri sungai dan berlaku dengan tiba-tiba dan pantas. Jika dirujuk kepada kamus dewan edisi empat pula, ia bermaksud "permulaan atau penghabisan air bah, lidah air." Fenomena ini berlaku di seluruh dunia dan kadangkala meragut banyak nyawa.

Punca atau sumber kepala air:
1. Hujan di hulu sungai dengan kadar luar biasa, akibat daripada itu akar pokok tidak dapat memainkan peranan menahan air untuk diserap kedalam tanah maka ia terus melimpah dan masuk ke sungai dengan banyak.
2. Berlaku tanah runtuh akibat pembalakan atau semulajadi, pokok-pokok yang dipotong dibiarkan atau runtuhan semulajadi menumbangkan pokok dan ini akan menghasilkan empangan-empangan kecil yang menakung air. Kesannya, jika ia tidak dapat 
menahan tekanan untuk menakung air ia akan pecah dan berlakulah limpahan air yang besar.
3. Hujan di kawasan tanah tinggi (gunung) lebih dari kebiasaan, walaupun akar pokok memperlahankan proses air mengalir ke sungai namun jika hujan berlaku lebat dan lama, maka air akan melimpah masuk ke sungai dengan kadar yang banyak dan laju.
4. Jika berlaku empangan pecah dan gempa bumi (jarang berlaku).

Cara mengesan jika dijangka akan berlaku.
1. Jika anda mandi di satu kawasan sungai atau air terjun (terutama musim hujan), lihatlah sekeliling kawasan cuba cari sebarang tanda yang menunjukkan paras air yang melimpah di kawasan tersebut. Selepas itu buatlah suatu tanda aras selamat contoh mengguna kayu atau batu sebagai penunjuk sama ada air naik atau tidak.
2. Dengan melihat perubahan kepada warna air dan arus yang mengalir, jika air bertukar warna dari jernih menjadi keruh juga arus bertampah kuat lebih baik anda naik.
3. Kadangkala air tidak menjadi terus keruh, tetapi perubahan kepada deras air akan berlaku. Jika anda merasakan tekanan kepada kaki, seperti tengelamnya ia di dasar sungai (akibat pasir ) maka naiklah ke darat.
4.Dengan melihat kearah hulu sungai atau puncak atau lembah pergunungan, lihatlah pergerakan awan, jika mendung kemudian keputihan (bermakna hujan) maka buatlah penilaian anda sendiri samada selamat atau tidak untuk beriadah disungai.

Apa patut buat jika ia berlaku(menyelamatkan diri):
1-Jika sedang berenang atau berkhemah,carilah kawasan yang selamat terbaik dikawasan tinggi dan jauh dari sungai.
2-Jika sedang melintas sungai kerana 'treakking', secara berkumpulan bantulah rakan yang berada ditengah-tengah untuk melintas secepat mungkin, yang belum melitas berpatah balik dan carilah tempat selamat contoh berlari naik kekawasan tinggi atau memanjat pokok yang difikirkan selamat (besar).
3-Andai kata tidak bernasib baik, berpautlah pada pokok, ranting atau apa saja dan bertawakalah atau ikut sahaja arus itu dan cari peluang untuk berenang ketepi.
4-Jika ada mangsa yang boleh diselamatkan, gunakanlah tali atau kayu untuk menolong meraka ketempat selamat. Jangan berenang untuk menolong kerana sangat merbahaya. Ini disebabkan jika kepala air berlaku, kebiasan ia kan membawa sekali kayu atau pokok yang tumbang batu dan pasir dan ini akan megakibatkan kecederaan yang teruk jika terkena.
5-Yang terakhir mintalah bantuan pasukan penyelamat contoh SMART atau tunggu sahaja keadaan pulih kepada asal dan carilah jalan keluar.
sumber daripada blog lusuh...

2 comments:

Unknown said...

setiap pemancing perlu mengetahui serba sedikit asas memasuki hutan,laut dan memahami keadaan sekitar dengan cepat.

good info.

Update terbaru dari Tepen Caster: Fishzilla: Toman Ynag menakutkan

Admin said...

Betul tu...

Comment

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog

Posts & Comments

get this

Followers