background img

Sungai Paka

Sungai Paka terletak di Daerah Dungun Terengganu, kira-kira 100 km di selatan Kuala Terengganu. Tempat berhampiran dengan Sungai Paka ialah Kuala Paka, Pantai Paka Dan Bandar Paka. Sungai Paka mengalir dari Bukit Patang (629m) dan Gunung Ulu Bakar (1391m), Kuala Paka merupakan sebuah mukim yang terletak di Paka, Pantai Paka yang berkelok menghadap Laut China Selatan seperti di gambarajah.
Terdapat perkampungan nelayan di sepanjang Sungai Paka Dan pantai Paka ini. Bandar Paka pula pesat membangun hasil perlombongan petroleum dan gas asli di luar pantai Terengganu, berhampiran Kerteh. Petronas dipertanggungjawabkan untuk membangunkan kawasan Kerteh dan Paka. Loji Penapis Minyak Terengganu yang besar dan panjang terletak di sini. Kawasan Perindustrian Petronas, Taman Industri Paka dan Kawasan Perindustrian Chachar dibangunkan bagi menampung keperluan pekerjaan dan ekonomi penduduk.
Terdapat juga Stesen Janakuasa Sultan Ismail, stesen janakuasa gas terbesar di Malaysia, terletak di Paka dan dikendalikan oleh Tenaga Nasional. Dahulu Sungai Paka ini terkenal dijadikan sebagai tempat  limbungan iaitu tempat persinggahan kapal-kapal dagang, Dengan sejarah inilah wujudnya Kampung Limbong yang terletak berhampiran dengan Sungai Paka. Gambarajah menunjukkan keindahan Sungai Paka yang diambil semasa aktiviti memancing group siakappaka minggu lepas.

0 comments:

Comment

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog

Posts & Comments

get this

Followers