Durian Mentangau

Saturday, February 11, 2012 ·


Sungai Durian Mentangau terletak di daerah Dungun, Terengganu di antara Bukit Baut dengan Sungai Air Hitam, Kampung Nyior dan Kampung Tebing Tembah, jika perjalanan di ambil dari Paka dan telah melepasi Sungai atau Kampung Air Hitam terdapat satu simpan dan jalan besar di sebelah kiri di mana jalan ini menuju ke arah kampung tersebut, dan
terdapat sungai di sepanjang jalan ini, Sungai itu lah yang diberi nama Sungai Durian Mentangau.

Tuan-tuan dan puan-puan boleh lah memancing udang galah, patin, belida, sebarau, lampan, baung, siakapputih di sini, ikut lah nak berhenti di kawasan mana pun yang pentingnya udang galah di sepanjang sungai ini dikatakan agak banyak dan besar-besar juga, lagi satu admin nak kongsikan sedikit mengenai sejarah sungai ni.

Mengikut cerita orang dulu-dulu, asal usul nama kampung atau Sungai Durian Mentangau ni adalah sempena terjumpanya dua batang pokok iaitu pokok Durian dan pokok Mentangau yang berhampiran, lalu orang-orang mula memanggil nama tempat ini "Durian Mentangau".

Selamat memancing dan selamat bergembira dengan hasil tangkapannya nanti.

3 comments:

kueh bakar said...
Tuesday, February 14, 2012 at 4:22:00 PM GMT+8  

ni kg nazmizan ni...

byk udang...ada boya dok?

kueh bakar said...
Tuesday, February 14, 2012 at 4:22:00 PM GMT+8  

ni kg nazmizan ni...

byk udang...ada boya dok?

Min Paka said...
Thursday, February 16, 2012 at 8:57:00 AM GMT+8  

Kalu dah sungai namanya mesti lah ada boya, kalu sungai tak ada boya nak duk kat mana hihi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Message

Komen Terkini

    Recent Comments Widget by Jom Bina Belog

Logo

Logo
    Ya Allah tambahkanlah bagi kami rezeki yang banyak lagi halal, imam yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar dunia dan akhirat. Ya Allah terima kasih atas kehidupan kami, nafas kami, rezeki kami & segala2nya yang kau limpahkan kepada kami, kami mohon seandainya kami tak memiliki cukup waktu untuk membahagiakan orang tua kami, adik-beradik kami, jiran2 kami, sahabat2 kami dan orang2 yang kami sayang, satu pinta kami bahagiakan mereka dengan kasih sayangMu, berikan juga kami kekuatan untuk menghadapi hari2 kami. Ya Allah menangkanlah perjuangan saudara-saudara kami di Libya, Syria, Yaman, Mesir, Tunisia, Afganistan, Iraq, Palestine, Myanmar dan di seluruh dunia tumbangkanlah musuh-musuhMu yang telah menindas mereka. Aaminn... "Sesungguhnya, solatku, ibadahku, hidup dan matiku, aku serahkan hanya kepada Allah Ta'ala yang mentadbir seluruh alam. Sekali-kali tidak ada selain bagi-Nya; dan dengan demikian aku diperintahkan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Islam" Demikianlah sebahagian dari ikrar kita terhadap Allah Ta'ala lima kali sehari. Justeru itu berhati-hatilah dengan ungkapan kata kita. Kerana sesungguhnya kufur terhadap Allah Ta'ala bilamana kita mengeluarkan kata-kata hidup dan mati kita adalah selain kepada Allah Ta'ala.
    Barangsiapa yang mengerjakan amal soleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, Maka Sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan Sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan”. (Q.S.An-Nahl (16) : 97).
    Sabda Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam: “Barangsiapa yang berselawat ke atasku dengan sekali selawat nescaya Allah Ta'ala akan berselawat ke atasnya sepuluh kali”. (HR Muslim)... Sudahkah anda mencintai dia?Menyintai siapa??Dia ialah Rasulullah Sollallahhu'alaihiwasallam,Nabi junjungan kita.Seorang hamba dan kekasih Allah Ta'ala yang senantiasa mengangkat tinggi darjat kita sebagai ummatnya,yang senantiasa memuliakan diri kita sebagai ummatnya,yang senantiasa menangis,risau akan nasib diri ummatnya apabila beliau sudah tiada,akan tetapi,apa yang telah dan akan kita lakukan terhadap apa yang telah Baginda lakukan?sangat-sangatlah jauh terasa akan diri ini,tertinggal jauh untuk menyayangi dan mencintai diri Baginda yang Agung.Mengalir air mata ini, bahawa diri ini,sudah mula lupa untuk mencintai Dia.

Follow by Email

Advertisement

Kopi Mineral

Bio Aura

Visitors & Followers

Profile Siakappaka

My photo
Blog memancing, mengenali spesies-spesies ikan & utility fansite
widgets