Pesta Mancing Gelama

March 01, 2015 by
Di mana? semestinya di Pantai Teluk Lipat Dungun Terengganu. Berduyong-duyong rakyat di Dungun dan di luar Dungun datang ke pantai ini untuk menikmati hasil tangkapan si ikan Gelama, ada yang bawa keluarga, rakan-rakan dan ada juga yang bermalam serta berkhemah untuk memancing sampai ke pagi, kebanyakkan pemancing-pemancing memperolehi ikan Gelama yang berukuran sebesar selipar saiz 7 & 8 seberat 300-500g, terutamanya spesies gelama yang bergelar bongkok.

Teluk Lipat, nama pantai yang telah terkenal dari dulu lagi yang semestinya terletak di daerah Dungun Terengganu, di musim begini pemandangan akan menjadi lebih indah jika dilihat pada waktu malam seakan-akan seperti pesta malam kerana sepanjang pantai yang berukuran lebih 15km ini disinari dengan cahaya api dan lampu yang dipasang oleh setiap kaki-kaki pancing yang memancing di pantai ini.

Kebanyakannya mereka pasti akan menikmati hasil tangkapan ikan Gelama, Bulus, Pari, Ebek, Talang dan Gerong. Jom ramai-ramai ke sini, kita pakat mancing ikan Gelama, gambar jelas menunjukkan suasana keriuhan serta gelagat pemancing-pemancing dan keluarga menikmati aktiviti memancing, bagi sesiapa yang belum pernah memancing cuba-cubalah datang memancing di sini sudah tentu kalian akan jadi gila memancing.

0 comments:

Blog List

Comment

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog