background img

Memupuk Sifat Penyayang

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال:
قَبَّلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا وَعِنْدَهُ الْأَقْرَعُ بْنُ حَابِسٍ، فَقَالَ الْأَقْرَعُ: إِنَّ لِيْ عَشَرَةً مِنَ الْوَلَدِ مَا قَبَّلْتُ مِنْهُمْ أَحَدًا!! فَنَظَرَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: " مَنْ لَا يَرْحَمْ .. لَا يُرْحَمْ ".

Mafhumnya:
Daripada Abu Hurairah r.a. berkata:
Nabi sallallahu alaihi wa sallam mencium sayidina Hasan bin Ali radiallahu anhuma, ketika itu bersama baginda seorang sahabat yang bernama Aqra’ bin Habis, lalu Aqra’ seraya berkata: “Saya ini mempunyai sepuluh orang anak, namun saya tidak pernah mencium seorang pun dari mereka!! ” Lantas Rasulullah Sallallahu alaihi wa sallam menoleh kepadanya dan bersabda: “Orang yang tidak pernah mengasihi … tidak akan dikasihi”. [Hadis riwayatnya muttafaqun alaih]

IKTIBAR HADIS:
Rasulullah Sallallahu alaihi wasallam merupakan seorang yang sangat menitikberatkan soal kasih sayang, terutamanya kepada kanak-kanak. Pernah diriwayatkan ketika Rasulullah Sallallahu alaihi wasallam sujud, cucu-cucu baginda duduk di atas leher baginda sambil bermain-main, namun Rasulullah Sallallahu alaihi wasallam membiarkan mereka ketika itu sehingga makmum merasai lamanya baginda sujud. Sememangnya kita menyedari sifat kanak-kanak itu memang diberikan keriangan yang lebih. Kadangkala tidak manis dipandang, namun kalau ingin menegur, tegurlah dengan penuh kasih sayang dan cubalah mengelak dari menengking atau memarahi mereka. Benar Sabda Rasulullah: "Orang yang tidak memberi kasih sayangnya kepada makhluk.. sama sekali tidak akan dikasihi oleh Allah".

0 comments:

Comment

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog

Posts & Comments

get this

Followers