Blogs Fishing

Sunday, February 5, 2012

Ngail Udang Kelapa Sawit DM

Assalamu'alaikum, semalam 04 Feb 2012 Jam 11am, team siakappaka turun lagi untuk memancing udang galah tidak lain tidak bukan di sungai Durian Mentangau(DM) Dungun di lokasi belakang ladang kelapa sawit yang terletak lebih kurang 800m dari simpan besar Durian Mentangau. Tips: Sebenarnya udang tidak memilih sangat umpan apa yang kita nak guna, tak kisah lah nak guna cacing, umpun-umpun, isi ikan, cengkerik, udang beras dan hirisan jantung ayam yang pentingnya lokasi di mana terdapatnya udang yang banyak, satu lagi jangan main campak jer umpan kat mana-mana yang kita suka dan biar sikit jer umpan di kail supaya mudah udang tersangkut pada kail.
Sekarang ni, kalu ikutkan jadual air di kawasan Negeri Terengganu kebiasaannya di waktu pagi air surut dan air mulai pasang penuh sekitar jam 5.45 petang, jika tiba di lokasi yang keadaan airnya surut, maka carilah kawasan-kawasan yang banyak pokok-pokok tumbang atau celahan pokok-pokok yang rimbun di pinggir sungai ini kerana keadaan air sungai yang deras menyebabkan udang suka berselindung di sebalik reba-reba pokok tumbang tersebut kerana untuk mengelak dari dihanyut oleh arus yang deras. Bila air pasang pula, arus air sungai makin bergerak perlahan dan masa inilah udang-udang mula merangkak keluar dari kawasan reba-reba tersebut untuk mencari makanan dan masa ini juga lah mudah sikit untuk kita memancing, campak jer umpan dan kail di kawasan lapang sikit dah ok. Sedikit sebanyak tips untuk memancing udang, selebihnya terpulang pada rezeki masing-masing, paling kerap turun memancing, makin cepat la memahami cara-cara terbaik untuk memperolehi hasil tangkapan yang lumayan.
Ikan Mystus spp nama saintifik ikan Baung yang tersangkut di kail ketika memancing udang galah semalam, ikan ini tergolong dalam ikan air tawar yang terdapat di negara-negara ASEAN termasuk di Malaysia. Baung terdapat dalam sungai termasuk sungai Kalimantan Tengah dan ukurannya mampu mencapai 20 kg. Umpan yang digunakan untuk memancing ikan ini biasanya adalah induk semut (rangrang) yang berwarna hijau terang, satu kail biasanya dikaitkan 5 hingga 10 ekor induk semut tersebut, atau menggunakan cacing tanah yang besar atau usus ayam. Menurut penduduk setempat ikan baung sekitar 60-an ke bawah, memancing ikan ini dengan menggunakan umpan sabun (benar cerita ini, saya telah menontonnya dalam rancangan "River monsters" pemancing terkenal-Jeremy Wade).

Salam Maulidur Rasul 1433 Hijrah

Assalamu'alaikum... kepada geng-geng kiter... pada pagi yang indah di hari Maulidur Rasul ini, marilah sama-sama kita berselawat ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W


صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد Selawat Allah ke atas Muhammad
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ Selawat salam dipohon lagi
صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد Selawat Allah ke atas Muhammad
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ Selawat salam dipohon lagi 
يَا نَبِيْ سَلاَمٌ عَلَيْكَ Wahai Nabi salam atasmu
يَا رَسُوْل سَلاَمٌ عَلَيْكَ Wahai Rasul, salam atasmu
يَا حَبِيْبُ سَلاَمٌ عَلَيْكَ Wahai kekasih, salam atasmu
صَلَوَاتُ الله عَلَيْكَ Selawat Allah ke atasmu


أَشْرَقَ الْبَدْرُ عَلَيْنَا Bulan purnama menyinari kita

Kepentingan Ilmu Tasawuf

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahiim...

Ilmu Tasawwuf merupakan salah satu cabang ilmu-ilmu islam selain
daripada ilmu akidah dan juga ilmu syariat(fiqh). Ia merupakan suatu
ilmu yang perlu dipelajari oleh setiap muslim demi kesempurnaan
sesuatu ibadah yang dilakukan.

Oleh itu, ilmu tasawwuf ini harus difahami berlandaskan tuntutan Al
Quran dan Sunnah, agar kita tidak tergelincir menjadi kaum yang
memahami secara melampau berkaitan ilmu tasawwuf ini seperti ada
orang yang mendalaminya supaya mendapat kelebihan-kelebihan tertentu
seperti kebal, dapat terbang di udara, berjalan di atas air dan