Blogs Fishing

Thursday, July 7, 2011

Kakap Merah Paka

Kakap Merah atau Siakap Merah atau pun di kenali sebagai Ungah (di Sabah dan Sarawak) termasuk salah satu jenis ikan yang juga menjadi target utama sebahagian pemancing seperti aku, ikan ini telah berjaya ku pancing semalam di perairan sungai Paka Dungun.

Bentuk tubuhnya bulat pipih memanjang, bersisik merah serta mempunyai sirip di bahagian punggung dan di bawah perut. Sebagai ikan pemangsa, ikan kakap merah ini dilengkapi dengan gigi tajam untuk mengkoyak mangsa dan karakternya pula gemar menyergap mangsa.

Spisis ini merupakan ikan dasar yang adakalanya hidup berkelompok dan adakalanya tidak, ia juga gemar hidup di batu-batuan dan rumpun-rumpun akar pokok (Paya Bakau). Ikan kakap merah dipanggil red snapper dalam bahasa inggeris yang boleh ditemui di lokasi terutamanya muara sungai dan laut (Kepala Tanjung).

Google earth membuktikan kebenaran Nabi SAW

Sungguh Kami (sering) melihat mukamu menengadah ke langit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai. Oleh itu, palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram. Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Al Kitab (taurat dan injil) memang mengetahui, bahawa berpaling ke Masjidil Haram itu adalah benar dari tuhannya; dan Allah sekali-kali tidak lalai dari apa yang mereka kerjakan.
(Al-Baqarah : 144)

Pada tahun kedua hijrah, ketika semua arah kiblat mengarah ke Baitul Maqdis, Rasulullah Muhammad SAW yang ketika itu berada di Madinah Al-Munawarah diperintah oleh Allah SWT supaya kiblat harus diubah kepada menghadap Masjidil Haram di Mekah Al-Mukaramah. Sejak waktu itu, Masjidil Haram menjadi kiblat untuk semua umat Islam dan sejak saat itu Islam terus tersebar. Dan dengan pertolongan Allah SWT Islam meraih kemenangan, dan ramai yang memeluk Islam ketika itu termasuk